Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Риторика та публічний виступ
Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Викладач
Короткий опис навчальної дисципліни
"Риторика та публічний виступ» – синтетична дисципліна про переконання словом, майстерність мовлення. Ця майстерність пов’язана як з усною промовою, так і з текстовим повідомленням. Ораторське мистецтво, риторика, красномовство завжди посідали значне місце в класичних наукових традиціях. Їх формування співпадає з періодами найбільшого розквіту культури. Риторика має традиційні зв’язки з філософією, логікою, політикою, юриспруденцією, філологією. В класичних риторичних традиціях відзначається, що підготовка тексту потребує ретельної праці, вона не повинна здійснюватись у відриві від наукової істини та етики; успішна імпровізація можлива тільки завдяки глибоким знанням і багатому досвіду. Промову потрібно здійснювати не для того, щоб вразити, а для того, щоб досягти розуміння. Риторичне знання є затребуваним і в сучасних соціокультурних умовах. Водночас із становленням сучасного постіндустріального суспільства, для якого інформація є найголовнішим ресурсом, в якому з’являються нові інформаційні технології, відбувається формування нового наукового мислення, філософії комунікації. Дискурс, ситуативна промова, процеси розуміння аналізуються сучасною риторикою (rhetorica nova), яка з’являється завдяки розвитку лінгвістики, теорії масової комунікації в сучасній культурі.
Цілі та задачі навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «Риторика та публічний виступ» є формування знань про основи ораторського мистецтва, особливості впливу однієї людини на іншу, допомога студентам в опануванні навичок публічного красномовства. Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів певних вмінь і навичок, які є частиною загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей. Компоненти вказаних компетентностей репрезентуються як здатність до засвоєння основ загальної духовної культури і, перш за все, – культури мислення та мовлення; як спроможність до публічних промов, полеміки, дебатів; як уміння продукувати тексти академічного, соціокультурного, професійного, соціально-політичного спрямування.
Результати навчання
Слухачі оволодіють такими навичками та компетентностями як:
- здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу та встановлення взаємозв’язків між явищами та процесами;
- умінням аргументувати власну точку зору в дискусії на основі етичних міркувань, соціально відповідально;
- здатністю діяти на основі етичних міркувань, соціально відповідально і свідомо;
- здатністю спілкуватися з представниками різних професійних груп та у міжнародному контексті;
- організовувати та здійснювати комунікації з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті;
- навички формування та демонстрації лідерських якостей;
- вмінням створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління;
- демонструвати вміння взаємодіяти з людьми та впливати на їх поведінку.
Перелік тем
1.Риторика та публічний виступ як навчальна дисципліна.
2. Роль і місце публічних виступів у сучасному суспільстві. Історія розвитку ораторського мистецтва.
3. Мова як вираження внутрішнього світу людини і засіб комунікації. Бесіда і публічна мова.
4. Класичний риторичний канон та його основні етапи.
5. Підготовка і проголошення перших публічних промов. Вибір теми і визначення цільової настанови мови.
6. Підбір матеріалу і складання конспекту. Логіка в промові оратора.
7. Види мов. Інформаційна мова. Агітаційна мова. Мова публічного виступу. Психологічні аспекти виступу.
8. Мова і культура мови в публічному виступі.
9. Аргументація у публічному виступі.
10. Образ оратора. Жести. Голос оратора.
11. Взаємодія оратора та аудиторії. Стратегія і тактика оратора.
12. Промова. Написання публічної промови.
13. Бар'єри в спілкуванні та їх подолання.
14. Полемічна майстерність. Мистецтво ведення полеміки. Еврістика – методика і техніка ведення публічної суперечки.
15. Принципи ведення словесної суперечки. «Оксфордські» дебати.
16. Прийоми протидії словесній маніпуляції.
Система оцінювання
50 балів модуль 1, 50 балів модуль 2
Форма контролю
залік