UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Риторика та публічний виступ

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра міжнародних відносин і політичного менеджменту
Короткий опис навчальної дисципліни
"Риторика та публічний виступ» – синтетична дисципліна про переконання словом, майстерність мовлення. Ця майстерність пов’язана як з усною промовою, так і з текстовим повідомленням. Ораторське мистецтво, риторика, красномовство завжди посідали значне місце в класичних наукових традиціях. Їх формування співпадає з періодами найбільшого розквіту культури. Риторика має традиційні зв’язки з філософією, логікою, політикою, юриспруденцією, філологією. В класичних риторичних традиціях відзначається, що підготовка тексту потребує ретельної праці, вона не повинна здійснюватись у відриві від наукової істини та етики; успішна імпровізація можлива тільки завдяки глибоким знанням і багатому досвіду. Промову потрібно здійснювати не для того, щоб вразити, а для того, щоб досягти розуміння. Риторичне знання є затребуваним і в сучасних соціокультурних умовах. Водночас із становленням сучасного постіндустріального суспільства, для якого інформація є найголовнішим ресурсом, в якому з’являються нові інформаційні технології, відбувається формування нового наукового мислення, філософії комунікації. Дискурс, ситуативна промова, процеси розуміння аналізуються сучасною риторикою (rhetorica nova), яка з’являється завдяки розвитку лінгвістики, теорії масової комунікації в сучасній культурі.
Цілі та задачі навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «Риторика та публічний виступ» є формування знань про основи ораторського мистецтва, особливості впливу однієї людини на іншу, допомога студентам в опануванні навичок публічного красномовства. Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів певних вмінь і навичок, які є частиною загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей. Компоненти вказаних компетентностей репрезентуються як здатність до засвоєння основ загальної духовної культури і, перш за все, – культури мислення та мовлення; як спроможність до публічних промов, полеміки, дебатів; як уміння продукувати тексти академічного, соціокультурного, професійного, соціально-політичного спрямування.
Результати навчання
Слухачі оволодіють такими навичками та компетентностями як: - здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу та встановлення взаємозв’язків між явищами та процесами; - умінням аргументувати власну точку зору в дискусії на основі етичних міркувань, соціально відповідально; - здатністю діяти на основі етичних міркувань, соціально відповідально і свідомо; - здатністю спілкуватися з представниками різних професійних груп та у міжнародному контексті; - організовувати та здійснювати комунікації з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті; - навички формування та демонстрації лідерських якостей; - вмінням створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління; - демонструвати вміння взаємодіяти з людьми та впливати на їх поведінку.
Перелік тем
1.Риторика та публічний виступ як навчальна дисципліна. 2. Роль і місце публічних виступів у сучасному суспільстві. Історія розвитку ораторського мистецтва. 3. Мова як вираження внутрішнього світу людини і засіб комунікації. Бесіда і публічна мова. 4. Класичний риторичний канон та його основні етапи. 5. Підготовка і проголошення перших публічних промов. Вибір теми і визначення цільової настанови мови. 6. Підбір матеріалу і складання конспекту. Логіка в промові оратора. 7. Види мов. Інформаційна мова. Агітаційна мова. Мова публічного виступу. Психологічні аспекти виступу. 8. Мова і культура мови в публічному виступі. 9. Аргументація у публічному виступі. 10. Образ оратора. Жести. Голос оратора. 11. Взаємодія оратора та аудиторії. Стратегія і тактика оратора. 12. Промова. Написання публічної промови. 13. Бар'єри в спілкуванні та їх подолання. 14. Полемічна майстерність. Мистецтво ведення полеміки. Еврістика – методика і техніка ведення публічної суперечки. 15. Принципи ведення словесної суперечки. «Оксфордські» дебати. 16. Прийоми протидії словесній маніпуляції.
Система оцінювання
50 балів модуль 1, 50 балів модуль 2
Форма контролю
залік