Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Риторика та публічний виступ
Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Викладач
Короткий опис навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Риторика та публічний виступ» узагальнює комунікативний досвід та сприяє формуванню навичок і вмінь раціональної мовної поведінки у нових соціально-політичних умовах. Становлення риторики в Україні зумовили культурно-історичний розвиток (демократія і свобода особистості; потреба у дисципліні, яка б вказала, як необхідно переконувати людей та навчала правилам спілкування); соціально-політичний розвиток (права людини стали найважливішим чинником суспільного життя; необхідно вміти переконувати людей у своїй правоті); психологічний фактор (зміна концепції людини у суспільстві); комунікативний фактор (збільшення галузей спілкування та кількості ситуацій, в яких необхідно спілкуватися та переконувати); економічний фактор (конкуренція, кризи, рекламна діяльність, удосконалення управління та ін.). Інформаційне суспільство пропонує новий стиль життя і потребує комунікативної майстерності, які формує риторичне знання.
Цілі та задачі навчальної дисципліни
Метою навчальної дисципліни «Риторика та публічний виступ» є набуття здобувачами вищої освіти комплексу теоретичних знань і практичних умінь у сфері професійної комунікацїї з використанням можливостей риторичного знання взагалі та конкретних видів красномовства зокрема, формування комунікативного досвіду фахового спілкування й вироблення навичок оптимальної мовної поведінки у професійній сфері, а також оволодіння культурою ділового мовлення у річищі риторики, творення відповідних текстів усних та письмових комунікативних впливів.
Завданнями вивчення навчальної дисципліни є:
– сформувати відповідний рівень розуміння значення риторичного знання у професійній діяльності;
– ознайомити зі специфікою красномовства;
– визначити особливості побудови різних видів промов;
– окреслити теоретичні знання щодо підготовки комунікативних текстових єдностей;
– сформувати практичні навички щодо творення, написання, виголошення текстових єдностей комунікативних впливів з огляду на цільову установку й аудиторію.
Результати навчання
Результатами вивчення навчальної дисципліни «Риторика та публічний виступ» є:
- ознайомлення із комплексом теоретичних знань у сфері комунікацїї з огляду на закони риторики (створення концепції і стратегії комунікативного впливу, врахування ознак цільових аудиторій та обрання відповідної тактики комунікативного впливу);
- використання можливостей риторичного знання у процесі комунікативного впливу;
- обрання оптимальної прагматичної мовної поведінки у професійній комунікації, оволодіння культурою мовлення та спілкування;
- творення промов з огляду на методи аргументування, аргументацію, засоби інтеграції комунікативного тексту;
– формування практичних навичок щодо виголошення промов різних видів красномовства.
Перелік тем
Модуль 1. Специфіка риторичного знання. Змістовий модуль 1. Види красномовства.
Тема 1. Ораторська промова й основні моменти усного виступу.
Тема 2. Стилістичні особливості ораторської промови: різновиди полемічності й основні засоби інтеграції текстової єдності ораторського виступу.
Тема 3. Види красномовства та сфери його використання.
Модуль 2. Закони риторичного знання.
Тема 4. Концептуальний закон і закон моделювання аудиторії: послідовність побудови концепції й основні ступені вивчення аудиторії.
Тема 5. Комунікативні стратегія та тактика: ознаки стратегії і варіанти реалізації стратегії.
Модуль 3. Архітектоніка усного комунікативного впливу. Змістовий модуль 2. Структура промови.
Тема 7. Композиція ораторської промови: організація вступу та заключної частини; методи аргументації в основній частині.
Тема 8. Аргументалістика в ораторській промові: логічні прийоми аргументації, психологічні прийоми, впливу, етичні прийоми переконань.
Тема 9. Підготовка промови: типи промови та специфіка підготовки відповідно до типу.
Тема 10. Структури і прийоми роздуму.
Тема 11. Орієнтація на аудиторію: рівні комунікативного зв’язку та схема оцінки аудиторії.
Тема 12. Складові образу оратора як запорука комунікативного успіху.
Система оцінювання
Оцінювання результатів навчання здійснюється на основі модульно-рейтингової системи з урахуванням тестових завдань (з обранням однієї правильної відповіді), практичних завдань (із підготовки і виголошення промов), самостійної роботи (практичне використання теоретичних засад).
Форма контролю
залік