Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Інституціональна економіка
Досвід конкурентоспроможних економік демонструє успішне залучення методології інституціоналізму, інституційних складових у формуванні економічної системи країни, враховує національні особливості кожної країни. Інституційний аналіз відстежує внутрішню єдність і стабільність національної економіки, сприяє формуванню її інституційної структури, посиленому вивченню його історії, цінностей, мотиваційної поведінки економічних суб’єктів.
Курс «Інституціональна економіка» є відносно новим у економічній освіті і покликаний розширити її межі та збагатити її зміст розумінням інституційних складових національних економічних систем. Запровадження інституційної методології сприяє зростанню економічної культури та креативності мислення сучасного економіста.
Предмет інституціональної економіки – формальні і неформальні інституції господарської системи та методологія інституціональної економічної теорії.
Мета курсу «Інституціональна економіка» — засвоєння студентами змісту інституційної парадигми як альтернативного напрямку економічного аналізу в контексті дослідження феноменів соціальної, політичної і правової будови суспільства та економічної політики держави.
Завдання дисципліни:
- розширити сферу запровадження сучасного економічного аналізу в площині фундаментальної економічної підготовки фахівців;
- сприяти розумінню студентами особливостей змін у сучасному інституційному середовищі економічної системи та природи економічної культури суспільства;
- поглибити теоретичні знання з генезису, еволюції та взаємозв’язків економічних інституцій та організацій;
- оволодіти навиками елементарного аналізу інституційної структури суспільства, інституційних правил індивідуальної і групової поведінки.
В результаті вивчення курсу студенти повинні:
1) вільно оперувати термінами та категоріями, що визначають зміст курсу інституціональна економіка
2) знати та розуміти:
- складові елементи сучасного інституційного аналізу економічних систем;
- основні відмінності парадигми сучасної неокласики та інституційного економічного аналізу;
- відмінності між класичним інституціоналізмом та неоінституціоналізмом;
- основні напрямки досліджень у структурі сучасного інституціоналізму;
- праці провідних представників інституційної економіки;
- можливості впливу держави на формування інституційної структури економіки.
3) вміти:
- вирізняти дослідницьку програму інституціоналізму серед інших дослідницьких програм;
- порівнювати різні за змістом інституційні структури, аналізувати їх переваги та недоліки;
- окреслити тенденції розвитку інституцій та інституційного середовища у економіці сучасної України;
- використовувати інституційний аналіз для дослідження процесів і явищ сучасного господарського життя.
Тема. 1. Науково-дослідна програма інституціоналізму: сутність, витоки, еволюція
Тема. 2. Інституції та їх роль у регулюванні господарської поведінки
Тема 3. Трансакції і трансакційні витрати в економіці
Тема 4. Економічна теорія прав власності
Тема 5. Ринок і фірма як інституційні угоди
Тема 6. Нова інституційна теорія держави
Тема 7. Інституційні зміни
Тема 8. Нова економічна історія
Підсумкова оцінка з курсу «Інституціональна економіка» розраховується таким чином:
О результ. = k1* О пот. + k2* О мод. + k3 *·О сам.,
О пот. – результати поточної активності студента на семінарських заняттях; О мод. – результати модульних контрольних робіт; О сам. – оцінка самостійної роботи студента.
k1, k2, k3 – коефіцієнти, що визначають внесок поточної активності студента на семінарах, результатів модульних контрольних робіт, самостійної роботи на підсумковий результат:
k1 = 0,3; k2 = 0.4; k3 = 0.3.
Округлення підсумкової оцінки до цілого числа здійснюється за правилами математики. Рейтингові бали переводяться в оцінки за шкалою оцінок відповідно до критеріїв відповідності рейтингових балів національній шкалі оцінювання знань. Максимальна кількість балів- 100.