Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Історія економіки та економічної думки
Дослідження еволюції господарства та економічної думки країн Європейської цивілізації є передумовою системного розуміння проблем і тенденцій у сучасній економіці та сучасній економічній науці. Історія економіки та економічної думки висвітлює розвиток економічної науки у її тісному зв’язку з господарською діяльністю людини. В рамках системного аналізу історичного розвитку господарської сфери суспільства, сутність предмету історико-економічного дослідження пов’язана з історичними фактами та подіями (процесами) в яких знайшли своє відображення нові історичні форми господарств, особливості їх взаємодії в господарській системі та відображення процесів та фактів в економічній думці.
Предмет історії економіки та економічної думки: дослідження основних етапів становлення та розвитку господарської сфери суспільства в контексті генезису, еволюції, боротьби і зміни систем економічних поглядів.
Мета курсу «Історія економіки та економічної думки» — сформувати цілісне уявлення щодо закономірностей і особливостей історичного розвитку господарства та економічної думки країн Європейської цивілізації; систематизувати знання щодо механізму функціонування економічної системи в площині здобутків історико-економічної науки
Завдання дисципліни:
- забезпечити фундаментальну економічну підготовку фахівців з урахуванням здобутків сучасної історико-економічної науки;
- сприяти формуванню у студентів економічної культури та творчого економічного мислення;
- поглибити знання з економічної теорії;
- оволодіти сучасною методологією та методами історико-економічного дослідження процесів і явищ господарського життя суспільства;
- сформувати уявлення щодо закономірностей і тенденції сучасного розвитку економіки та економічної науки.
В результаті вивчення курсу студенти повинні:
1) вільно оперувати термінами та категоріями, що визначають зміст курсу історія економіки та економічної думки
2) знати та розуміти:
- основні етапи в процесі генезису та еволюції історико-економічної науки;
- історичні форми господарських систем суспільств Європейської цивілізації та логіку їхньої еволюції;
- роль обміну та його особливості в господарській сфері суспільств;
- основні етапи суспільного поділу праці та форм власності на засоби виробництва;
- основні етапи науково-технологічних змін в суспільстві та їхній вплив на розвиток економіки та її структури;
- історичні форми господарств, їхню ефективність та причини занепаду;
- інституційну структуру економіки та особливості її трансформаційних перетворень на різних етапах розвитку суспільства;
- передумови та закономірності зародження та розвитку економічних шкіл (концепцій);
- методологічні основи різних економічних шкіл (концепцій), особливості розроблених ними економічних понять та категорій, їхнє місце та роль у формуванні сучасних економічних поглядів.
3) вміти:
- орієнтуватись у напрямках розвитку сучасної економічної науки;
- порівнювати різні за змістом і методологією економічні школи та напрямки, аналізувати їх переваги, недоліки, внесок до економічної теорії;
- окреслити тенденції розвитку сучасної економічної науки;
- використовувати історичний досвід організації господарського життя суспільства для аналізу процесів і явищ у сучасній економіці, враховуючи вплив на них цивілізаційних чинників;
- обґрунтовувати власний погляд на історичні події та факти та публічно його репрезентувати;
- застосовувати методи історико-економічної науки для дослідження економічних процесів і явищ.
Тема1. Вступ. Предмет і метод історії економіки та економічної думки
Тема 2. Господарство первісного суспільства та ранніх цивілізаційема
Тема 3. Господарський розвиток та економічна думка Східної та Західної цивілізації (VIII ст. до н. е. – V ст. н. е.)
Тема 4. Феодальна система господарства та економічна думка європейської християнської цивілізації (V – ХV ст.)
Тема 5. Генезис ринкової господарської системи та економічної науки в Європі (ХVІ – друга третина ХVІІІ ст.)
Тема 6. Еволюція ринкового господарства та економічної думки в країнах Європейської цивілізації (остання третина ХVІІІ – 70-і рр. ХІХ ст.)
Тема 7. Господарство України в умовах кризи феодальної системи та генезису ринкових відносин (друга половина XVIІ – перша половина ХІХ ст.)
Тема 8. Економічна думка монополістичного періоду розвитку ринкового господарства провідних країн Європейської цивілізації (70-ті роки ХІХ ст. – початок ХХ ст.)
Тема 9. Особливості розвитку ринкового господарства та основні напрямки економічної думки України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)
Тема 10. Економічна думка державно-монополістичного періоду розвитку ринкових економічних систем провідних країн Європейської цивілізації у першій половині ХХ ст.
Тема 11. Економічна думка періоду еволюції ринкових економічних систем провідних країн світу (50-80-ті роки ХХ ст.)
Тема 12. Функціонування національних господарств у системі глобальної економіки (90-ті роки ХХ ст. – початок ХХІ ст.)
Тема 13. Господарство та економічна думка України за умов адміністративно-командної економічної системи.
Тема 14. Відновлення ринкової системи господарства в Україні (останнє десятиріччя ХХ – початок ХХІ ст.)
Підсумкова оцінка з курсу «Історія економіки та економічної думки» розраховується таким чином:
О результ. = k1* О пот. + k2* О мод. + k3 *·О сам.,
О пот. – результати поточної активності студента на семінарських заняттях; О мод. – результати модульних контрольних робіт; О сам. – оцінка самостійної роботи студента.
k1, k2, k3 – коефіцієнти, що визначають внесок поточної активності студента на семінарах, результатів модульних контрольних робіт, самостійної роботи на підсумковий результат:
k1 = 0,3; k2 = 0.4; k3 = 0.3.
Округлення підсумкової оцінки до цілого числа здійснюється за правилами математики. Рейтингові бали переводяться в оцінки за шкалою оцінок відповідно до критеріїв відповідності рейтингових балів національній шкалі оцінювання знань. Максимальна кількість балів- 100.