UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Шляхи та споруди

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра автомобілів і транспортних технологій
Короткий опис навчальної дисципліни

Дисципліна навчає принципам техніко-економічного обґрунтування всіх елементів дороги на основі комплексного врахування її значення, природних умов і вимог ефективності і безпеки автомобільних перевезень, а також вибору напряму дороги на місцевості і складання проекту її будівництва

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Ріст парку автомобілів, збільшення об’єму автомобільних перевезень підвищують вимоги до їх організації, де основними задачами є:  підвищення ефективності роботи транспорту;  зниження затрат і часу на перевезення, зниження аварійності на автомобільних дорогах і вулицях міст. Тому інженер, що працює в області транспортних технологій повинен знати основи проектування автомобільних доріг, технологічних споруд, вміти їх оцінювати і враховувати при організації перевезень. Мета вивчення дисципліни полягає в тому, щоб розвинути у студентів широкий інженерний кругозір, навчити принципам техніко-економічного обґрунтування всіх елементів дороги на основі комплексного врахування її значення, природних умов і вимог ефективності і безпеки автомобільних перевезень, а також вибору напряму дороги на місцевості і складання проекту її будівництва. Основними задачами вивчення дисципліни є:  Вивчення основ проектування і експлуатації автомобільних доріг в Україні та інших країнах;  Вивчення різних елементів плану траси і поздовжнього профілю дороги;  Вивчення особливостей експлуатації шляхів сполучення;  Вивчення основних нормативно-правових документів, що регулюють дорожній рух;  Отримання практичних навиків в питаннях організації дорожнього руху в різних дорожніх умовах;  Вивчення транспортно-експлуатаційних якостей автомобільних доріг.

Результати навчання

В результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:  методи визначення швидкості і інтенсивності руху;  основи теорії транспортних потоків;  розрахунки характеристик руху автомобілів і транспортних потоків;  способів збереження транспортно-експлуатаційних якостей автомобільних доріг і вулиць міста;  заходи по підвищенню безпеки і покращанню умов руху;  вимоги охорони навколишнього середовища. Студент повинен вміти:  оцінювати транспортно-експлуатаційні якості вулиць і доріг;  підбирати найбільш оптимальні заходи при організації дорожнього руху з метою підвищення безпеки руху;  працювати самостійно з навчальною, нормативною і довідковою літературою. Розв’язуючи практичні задачі, студент повинен мати уяву:  про класифікацію автомобільних доріг і міських вулиць;  про взаємозв’язок між основними параметрами автомобілів і конструктивними елементами автомобільних доріг;  про технічні норми проектування автомобільних доріг;  про дорожні транспортні споруди і вимоги до них автотранспорту.

Перелік тем

Модуль 1 Змістовий модуль 1 (частина 1) Транспортна система держави, автомобільний транспорт і автомобільні дороги 2.1. Лекційні заняття – 32 години 2.1.1. Тема 1 Загальні поняття про транспортну систему [1] (2 години). Вступ. Історія розвитку шляхів сполучення. Транспортна система, її склад і елементи. Формування транспортних потоків. Технологія і організація транспортного процесу. 2.1.2. Тема 2 Автомобільний транспорт Автомобільний транспорт, рухомий склад і основні параметри. Область раціонального використання в сфері народного господарства. Автомобільні дороги: визначення, групи споруд, основні конструктивні елементи. 2.1.3. Тема 3 Основні елементи автомобільних доріг. Характеристика транспортних потоків. Класифікація автомобільних доріг. План, поздовжній і поперечний профілі, геометричні елементи доріг, земляне полотно. Штучні споруди, умови їх використання. 2.1.4. Тема 4 Дорожній одяг і інженерне облаштування доріг [1] (4 годин). Типи і принципи конструювання дорожнього одягу. Конструкції дорожнього одягу. Інженерне облаштування доріг. Змістовий модуль 2 Сучасні і перспективні види транспорту 2.1.5. Тема 5 Залізничний транспорт [1] (2 години) Історичний розвиток залізно дорожнього транспорту. Структура залізничного транспорту і особливості його використання в загальнодержавній транспортній системі. Конструкція колії та її елементи. 2.1.6. Тема 6 Повітряний транспорт [1] (4 години) Еволюція і розвиток повітряного транспорту. Особливості використання повітряних видів транспорту і їх місце в єдиній транспортній системі державі. Види рухомого складу. Аеропорти: класифікація, структура, спеціальні території. Вертодроми і їх елементи. 2.1.7. Тема 7 Рухомий склад залізних доріг і стаціонарне господарство [1] (2 год.) Рухомий склад: локомотиви і вагонний склад. Стаціонарне господарство: склад будівель, комплексів і допоміжних пристроїв. Стрілочні переводи: епюра і конструктивні елементи. Система управління зв’язком і автоблокування. 2.1.8. Тема 8 Водний транспорт [1] (4 години). Водні види транспорту: морський, річний, озерний. Види плавзасобів за призначенням. Порти, класифікація та їх основні елементи. Берегові і річні гідротехнічні споруди. Канали судноплавства. Шлюзи і їх елементи. 2.1.9. Тема 9 Інші види транспорту [1] (2 години) Трубопровідний транспорт, його різновиди і класифікація, основні техніко-економічні характеристики. Пневмотранспорт. Міський транспорт. Канатні дороги. Змістовий модуль 2 Сучасні і перспективні види транспорту 2.1.5. Тема 5 Залізничний транспорт [1] (2 години) Історичний розвиток залізно дорожнього транспорту. Структура залізничного транспорту і особливості його використання в загальнодержавній транспортній системі. Конструкція колії та її елементи. 2.1.6. Тема 6 Повітряний транспорт [1] (4 години) Еволюція і розвиток повітряного транспорту. Особливості використання повітряних видів транспорту і їх місце в єдиній транспортній системі державі. Види рухомого складу. Аеропорти: класифікація, структура, спеціальні території. Вертодроми і їх елементи. 2.1.7. Тема 7 Рухомий склад залізних доріг і стаціонарне господарство [1] (2 год.) Рухомий склад: локомотиви і вагонний склад. Стаціонарне господарство: склад будівель, комплексів і допоміжних пристроїв. Стрілочні переводи: епюра і конструктивні елементи. Система управління зв’язком і автоблокування. 2.1.8. Тема 8 Водний транспорт [1] (4 години). Водні види транспорту: морський, річний, озерний. Види плавзасобів за призначенням. Порти, класифікація та їх основні елементи. Берегові і річні гідротехнічні споруди. Канали судноплавства. Шлюзи і їх елементи. 2.1.9. Тема 9 Інші види транспорту [1] (2 години) Трубопровідний транспорт, його різновиди і класифікація, основні техніко-економічні характеристики. Пневмотранспорт. Міський транспорт. Канатні дороги. 3. ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ (32 ГОДИНИ) 3.1. ВИХІДНІ ДАНІ ДЛЯ ПРОЕКТУВАННЯ АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ– 4 години 3.2. ПРОЕКТУВАННЯ ПЛАНУ ТРАСИ АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ– 4 години 3.3. ПРОЕКТУВАННЯ ВОДОПРОПУСКНИХ СПОРУД – 4 години. 3.4. ПРОЕКТУВАННЯ НЕЖОРСТКОГО ДОРОЖНЬОГО ОДЯГУ– 4 години 3.5. ПРОЕКТУВАННЯ ПОЗДОВЖНЬОГО ПРОФІЛЮ – 4 години 3.6. ПРОЕКТУВАННЯ ЗЕМЛЯНОГО ПОЛОТНА– 4 години 3.7. ПРОЕКТУВАННЯ ВОДОВІДВОДУ–4 години 3.8. ПРОЕКТУВАННЯ РОЗВ’ЯЗОК ДОРІГ – 4години 3.9. БЛАГОУСТРІЙ І ОПОРЯДКУВАННЯ ДОРОГИ – 4 години 3.10. ПОРІВНЯННЯ ВАРІАНТІВ АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ – 4 години 3.11. ОХОРОНА НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ПРИ ПРОЕКТУВАННІ АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ – 4 години 4. САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ (64 години) 4.1. Проробка лекційного матеріалу 8 год. (0,25 год. за 1 год. лекцій). 4.2. Проробка окремих питань програми, які не викладались на лекціях – 46 годин: Змістовий модуль 1: ТС1 Геологічні умови. Кліматичні умови. Топографічний план - 2 години [1]. ТС2 Придорожні полоси автомобільних доріг. Гідрологічні і гідрогеологічні умови. Джерела зволоження земляного полотна. Зимовий перерозподіл вологи в земляному полотні. Дорожньо-кліматичне районування. Оцінка гідрологічних умов місцевості. Призначення керівної робочої відмітки. Поверхневе і підземне водовідведення: (кювети, нагорні канави, дренажі, дренуючі шари). Система поверхневого водовідведення. Система підземного водовідведення– 3 години [2]. ТС3 Перехідно-швидкісні полоси. Напрямні острівки. Перетин автомобільних доріг з залізничними дорогами. Перетин на різних рівнях. Типи транспортних розв’язок. Примикання і розгалуження на різних рівнях. Основні параметри транспортних розв’язок– 3 години [2,3].

Система оцінювання

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: лекції, практичні заняття, розрахунковопроектувальне завдання. МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ: поточне тестування засвоювання лекційного матеріалу, практичних навичок та виконання розрахунково- проектувальне завдання, підсумковий письмовий тест. ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ Рейтингова оцінка, бал. Оцінка в національній шкалі Оцінка у шкалі ЕСТБ 90…100 о 0\ Відмінно А 82…89 00 Добре В 74…81 00 о Добре С 65...74 Задовільно D 55...64 Задовільно Е 30.54 Незадовільно FX 0.29 Незадовільно F

Форма контролю
залік