UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Соціальна та гуманітарна безпека

Короткий опис навчальної дисципліни

Метою викладання навчальної дисципліни “Соціальна та гуманітарна безпека” є оволодіння теоретичними знаннями та практичними навичками з основ управління безпекою соціальних систем, формування концептуальних навичок щодо моделювання систем соціобезпеки. Вивчення дисципліни «Соціальна та гуманітарна безпека» є дисципліною, яка сприяє підготовці фахівців у сфері соціокультурної діяльності. Студенти отримують теоретичні знання і практичні навички щодо забезпечення соціальної та гуманітарної безпеки та дослідження актуальних проблем безпекознавчої соціальної компоненти країни. Фахівці з даної сфери володіють знаннями щодо особливостей безпеки соціальної системи, а також формування концептуальних навичок щодо моделювання систем соціобезпеки. По завершенню вивчення дисципліни «Соціальна та гуманітарна безпека» студенти можуть обґрунтовано використовувати професійно профільовані знання щодо забезпечення соціальної безпеки у професійній сфері на основі системного підходу. А також ідентифікувати загрози і ризики соціальної безпеки та її складових, вміти приймати рішення на різних ієрархічних рівнях з економічної безпеки соціальних систем.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Цілі та задачі навчальної дисципліни полягають у тому, щоб ознайомити студентів із основними питаннями теорії управління безпекою соціальних систем в інформаційному просторі. У відповідності з програмою та робочим планом сформувати у студентів цілісну систему теоретичних знань з теорії управління безпекою соціальних систем.

У результаті вивчення дисципліни студенти повинні:

Знати: – теоретичні основи соціального та гуманітарного забезпечення;

– соціальні групи та національна безпека держави;

– об’єкт і предмет економічної безпеки соціальних систем;

– концептуальні основи економічної безпеки соціальних систем;

– соціально-психологічні особливості злочинних груп;

– алгоритм моделювання безпеки соціальних систем будь-якого рівня;

– механізми діагностування та управління загрозами та небезпеками;

– ознаки загроз та небезпек; – системостворюючі компоненти безпеки соціальних систем;

– сучасні підходи до організаційного проектування безпеки соціальних систем.

Вміти: – використовувати теоретичні знання з дисципліни у практичній діяльності;

– застосовувати методологію даної дисципліни при моделюванні безпеки соціальних систем;

– описувати моделі загроз та небезпеки;

– формувати адекватні загрозам та небезпекам системи безпеки.

– використовувати методи та принципи теорії управління безпекою соціальних систем;

– приймати рішення на різних ієрархічних рівнях з економічної безпеки соціальних систем.

– засвоїти методи та принципи теорії управління безпекою соціальних систем;

–  приймати рішення на різних ієрархічних рівнях з економічної безпеки соціальних систем;

– засвоїти та закріпити теоретичні знання, одержані на лекціях.

Результати навчання

Програмні результати навчання полягають у тому, що після вивчення дисципліни студенти мають: 

Застосовувати основи педагогіки і психології, інноваційні методики викладання фахових дисциплін у навчально-виховному процесі у закладах вищої освіти.

Застосувати знання та практичні навички аналізу відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов, що регулюють функціонування соціокультурної сфери.

Демонструвати здатність до аналітичного мислення у професійних питаннях та проблемах соціальної та гуманітарної безпеки .

Співвідносити власну наукову та професійну діяльність з вимогами чинних нормативно-правових актів (у тому числі основ права інтелектуальної власності), які регулюють внутрішню і зовнішню діяльність в соціокультурній сфері.

Рейтингувати та оцінювати ризики, вміти приймати рішення в процесах, які спонукають розвиток соціокультурного капіталу, як світового, так і вітчизняного. Демонструвати здатність до прийняття самостійних рішень та несення за них персональної відповідальності.

Розвиток знання і розуміння сучасних соціокультурних процесів. Здатність до практичної адаптації науково-обґрунтованих соціокультурних практик. Науково-теоретичне і практичне осмислення сучасних соціокультурних процесів в їх глобальному, глокальному і локальному вимірах. Здатність здійснювати експертизу та надавати консультаційну допомогу у розробленні соціально-культурних проектів і програм. Уміння працювати з високим ступенем автономії, оцінювати потенційні результати та ризики, приймати відповідальність за планування і реалізацію соціокультурного проекту.

Перелік тем

Тема 1. Соціальна та гуманітарна безпека як пріоритетна складова національної безпеки України

Тема 2. Соцільні групи та національна безпека держави

Тема 3. Дослідження соціальної структури та її вплив на соціальні процеси

Тема 4. Теоретичні основи соціального забезпечення (соціального захисту)

Тема 5. Збалансованість та ефективне функціонування ринку праці

Тема 6. Рівень життя населення: індикатори стану й методологія визначення

Тема 7. Показники соціального становища і людського розвитку

Тема 8. Соціального-психологічні особливості злочинних груп

Тема 9. Особа та національна безпека держави

Система оцінювання

А

90-100 балів

ВІДМІННО

        Здобувач володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на поглибленому рівні; комплексом знань та вмінь, який характеризується системністю. Застосування знань здійснюється на основі самостійного цілеутворення, побудови власних програм діяльності.

        Здобувач проявляє нешаблонність мислення у виборі і використанні елементів комплексу знань, здатний самостійно і творчо використовувати набуті уміння відповідно до варіативних ситуацій навчання.

        Здобувач спроможний самостійно формулювати  узагальнення та висновки, нові задачі, розв’язувати нестандартні задачі,ситуації. Навчально-пізнавальна активність обумовлена пізнавальними інтересами, мотивами саморозвитку і професійного становлення.

        Здобувач проявляє інтерес до актуальних проблем відповідного освітнього компонента, може під керівництвом викладача вибрати предмет наукового дослідження, проводити самостійну науково-дослідну роботу.

 

ВИСОКИЙ

 

В 80-89 балів

ДУЖЕ

ДОБРЕ

 

        Здобувач володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на поглибленому рівні.

         Здобувач володіє комплексом знань та вмінь, який є часткововпорядкованим. У процесі застосування знань здобувач спроможний вибрати необхідній елемент комплексу знань та вмінь.

         Застосування знань та вмінь здійснюється як у стандартних ситуаціях, так і при незначних варіаціях умов на основі використання загальних  рекомендацій. Відбувається перенесення сформованих умінь або їх комплексів на розв’язування незнайомих задач, ситуацій.

         Навчально-пізнавальна активність стимулюється пізнавальними інтересами, продукт діяльності оцінюється як професійно значущий.

 

ВИСОКИЙ

 

С 75-79 балів

ДОБРЕ

 

   Здобувач володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на підвищеному рівні, може усвідомлено застосовувати  знання та вміння для висвітлення суті питання. Комплекс знань частковоструктурований. Знання застосовуються переважно у знайомих ситуаціях. 

      Здобувач усвідомлює особливості навчальних задач, ситуацій тощо. Пошук способів їх розв’язання здійснюється за зразком.

Здобувач спроможний аргументувати застосування певної методичної дії у ході розв’язування задач, ситуацій тощо.    

        Навчально-пізнавальна активність стимулюється мотивами професійного становлення і пізнавальними інтересами.

 

 

ДОСТАТНІЙ

 

 

D 60-74 балів

ЗАДОВІЛЬНО

 

        Здобувач володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на середньому рівні, може проілюструвати  власними прикладами відповідь на питання, частково усвідомлює специфіку навчальних та прикладних задач, ситуацій тощо, має знання про способи розв’язування типових задач, ситуацій тощо. Однак процес самостійного розв’язування задач, ситуацій  тощо потребує опори на зразок. 

       Навчально-пізнавальна активність здобувачів є ситуативноевристичною. Домінують мотиви обов’язку та особистого успіху. Використання засобів саморозвитку та самопізнання відбувається не усвідомлено.

 

ЗАДОВІЛЬНИЙ

 

Е

50-59 балів

ДОСТАТНЬО

 

        Здобувач володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компоненту на середньому рівні. Має уявлення про специфіку навчальних та прикладних задач, ситуацій тощо. Виконання дій при роз’ясненні задач , ситуацій частково усвідомлюється, здійснюється частково правильно.

 

НИЗЬКИЙ

 

Fх 35-49 балів

НЕЗАДОВІЛЬНО

 

       Здобувач володіє понятійним  і фактичним апаратом  освітнього компонента на елементарному рівні, має уявлення про зміст основних розділів. Виконання окремих дій відбувається не усвідомлено, однак переважно правильно, навчально-пізнавальна активність мотивується ситуативно-прагматичним інтересом.

 

 

НЕЗАДОВІЛЬН

О

 

F

0-34 балів

НЕПРИЙНЯТО

 

         Здобувач володіє понятійним і фактичним апаратом  освітнього компонента на елементарному рівні, має уявлення про зміст окремих розділів. Виконання окремих методичних дій відбувається несвідомо, у більшості неправильно, навчальнопізнавальна активність проявляється лише у ситуаціях зовнішнього примусу.

Форма контролю
залік