UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Лексикологія

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра педагогічних технологій та мовної підготовки
Короткий опис навчальної дисципліни

Курс лексикології англійської мови – складова частина теоретичного курсу англійської мови, метою якого є системний виклад основних фактів словникового складу мови, а саме словотвір, семасіологія, складові частини лексикону, коротка історія лексикографії. Вивчення цього курсу поглиблює загальнофілологічну підготовку майбутніх викладачів, сприяє розумінню студентами структури і системи англійської мови, знайомить їх з основними результатами та методами дослідження лексики, характерних для розвитку цієї мови, показує причини та шляхи тих специфічних особливостей, які властиві її сучасному стану.

 

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Метою викладання навчальної дисципліни «Лексикологія англійської  мови» є формування у студентів системи сучасних лінгвістичних, прагмалінгвістичних та соціокультурних знань про структуру, закономірності та явища лексичного складу мови. Викладання порівняльної лексикології англійської та української мов має на меті надати студентам основні положення про лексичну систему англійської мови у порівнянні з українською для формування наукового підходу до мов та її вивчення. Фахівець англійської мови повинен не тільки вільно володіти мовленням згідно комунікативно-практичних завдань навчання іноземній мові та перекладати українською мовою, але й глибоко і вірно з мовознавчої точки зору розуміти її лексичний устрій.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Лексикологія англійської  мови» є теоретичні: поглибити загальнофілологічну обізнаність, сприяти розумінню студентами закономірностей, основних понять сучасної лексикології у обсязі, передбаченому програмою.  

Практичні: на основі отриманих раніше загальнотеоретичних та конкретних фактів з лексикології, стилістики та практичного курсу англійської мови навчити майбутнього філолога-лінгвіста послідовно та змістовно викладати теоретичний матеріал у відповідній мовній формі академічним стилем, аналізувати лексичні явища, використовувати набуті знання та навички у вивченні іноземних мов, перекладу та у філологічних дослідженнях. Курс ставить за мету системний опис  теоретичних основ, методології та сучасних методик порівняльної лексикології, ознайомлення з метамовою дисципліни.

Результати навчання

Студент розкриває основні теоретичні положення лексикології, надає характеристику етимологічному складу англійської мови, пояснює особливості власномовної лексики та аналізує основні шляхи запозичення з інших мов. Під час вивчення дисципліни надається детальна класифікація запозиченої лексики з урахуванням елемента, що запозичується та його асиміляцією у мові (повна, часткова, барбаризми), розкривається сутність понять етимологічні дублети, слова-гібриди та інтернаціональні слова. Досліджується морфологічна структура слова, визначаються основні види морфем, що існують в англійській мові; акцентується увагу на структурних типах слів та принципах морфемного аналізу. Надається характеристика продуктивним засобам словотвору, серед яких розкривається сутність афіксації, конверсії, скорочення, абревіації, усічення, акронімів та словоскладання, та непродуктивним засобам словотвору (бленд, зворотній словотвір, звукова імітація, чергування наголосу та звуку). Окреслюється підходи до визначення поняття «значення», а саме: референційний та функціональний підходи, розкривається сутність денотативного та конотативного значення слова, виявляються особливості змін значення, його розширення або звуження (генералізація та деградація значення), а також природи семантичних змін, що відбуваються на основі подібності та суміжності двох понять (метафора та метонімія). Розкриваються семантичні групи слів, поняття семантичного поля; надається визначення терміну «синонім», окреслюється різні точки зору на поняття синонімії та проблему класифікації синонімів, встановлюються джерела синонімії, досліджуються антоніми, їх семантична та морфологічна класифікація. Досліджуються проблеми полісемії та омонімії та співвіднесеність цих понять у лінгвістиці, характеризуються джерела та причини виникнення омонімів, розкриваються основні типи омонімів в англійській мові. Розкривається поняття фразеологія, лексична валентність, граматична валентність, мотивовані та немотивовані словосполучення, класифікація фразеологічних одиниць, джерела походження фразеологізмів, полісемія фразеологічних одиниць. Надається визначення стилістично нейтральним словам, книжковій лексиці та колоквіалізмам, акцентується увагу на архаїзмах, неологізмах, поетичних словах та сленгових виразах, розкривається класифікація словника на різні групи за морфологічним, функціональним, тематичним принципами, характеризується емоційно забарвлені слова, стилістично марковані та ті, що позбавленні емоційності та стилістичної виразності, окреслюються особливості термінологічної системи  англійської мови. Розкриваються регіоналі особливості англійської мови, поширення діалектів на території Британських островів та Америки, специфіка ірландської та шотландської англійської мов, а також відмінності Американського варіанту англійської мови у граматиці, вимові та написанні. Надається історичний огляду розвитку лексикографії та окреслюються проблеми лексикографії  на сучасному етапі, характеризуються основні типи словників в англійській мові.

Перелік тем

 

Семінарський модуль:

  1.  The subject of lexicology and its aims.
  2. The Etymology of English words.
  3. Morphological structure of a word. Principles of morphemic analysis.
  4. Productive ways of word-building (affixation, conversion, shortening, word composition)
  5. Polysemy and homonymy.
  6. Phraseology: word-groups with transferred meaning.
  7. Stylistic differentiation of English words.
  8. Vocabulary classification
  9. Non-productive ways of word-formation.
  10. Semasiology. Types of meaning .
  11. Changes of word meaning .
  12. Semantic groups of words. Synonymy. Antonymy.
Система оцінювання

А5 (відмінно) 90-100б.

Студент добре володіє інформацією щодо ключових дефініцій курсу Лексикологія англійської мови; вміє оперувати лінгвістичними поняттями під час проведення дискусії на семінарських заняттях; використовує придбані теоретичні знання при перекладі та лінгвістичному аналізі художніх текстів англомовного дискурсу; вміє робити аналіз лексичних одиниць із застосуванням набутих знань та навичок. Не допускає помилок в усній та писемній формах мовлення. Володіє такими загальнонавчальними вміннями, як робота з довідковою літературою та словниками. Вміє правильно використовувати наукові знання в усіх видах мовленнєвої діяльності. 

В 4 (добре) 83-89б.

Студент володіє теоретичним матеріалом повністю, застосовує практичні навички під час дискусії, вирішує лінгвістичні задачі, з’ясовує закономірності реалізації англомовного матеріалу в мовленні різних ситуацій спілкування, але може допустити неточності в формулюванні, незначні мовленнєві помилки в наведених прикладах.

С 4 (добре) 75-82б.

Студент знає програмний матеріал повністю, має практичні навички, але не вміє самостійно мислити, аналізувати теоретичний та практичний матеріал.

D,E 3; 3 (задовільно) 60-74б.

Студент знає основні теми курсу, має уявлення про особливості словникового складу англійської мови, проблематику курсу, але його знання мають загальний характер, іноді непідкріплені прикладами, не вміє використовувати теоретичні знання в мовленні і в практиці перекладу. Має прогалини в теоретичному курсі та практичних вміннях.

Х2 (незадовільно) з можливістю повторного складання 35-59б.

Студент має фрагментарні знання з усього курсу. Не володіє термінологією, оскільки понятійний аппарат не сформований. Не вміє викласти програмний матеріал. Мова невиразна, обмежена, бідна, словниковий запас не дає змогу оформити думку. Практичні навички на рівні розпізнавання.

F1 (незадовільно) з обов’язковим повторним вивченням дисципліни -35б

Студент повністю не знає програмного матеріалу, не працював в аудиторії з викладачем або самостійно.

Форма контролю
залік