UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Основи інклюзивної освіти

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра педагогічних технологій та мовної підготовки
Короткий опис навчальної дисципліни

Зміст дисципліни розроблено на основі відповідних положень щодо підготовки фахівців у сфері спеціальної освіти, норм та традицій вищої університетської освіти. Курс «Основи інклюзивної освіти» зорієнтовано для бакалаврів третього року денної  форми навчання. Предметом вивчення навчальної дисципліни є: історія та основи формування інклюзивної освітньої політики, практичні засади інклюзивного освітнього  процесу для дітей з різними порушеннями психофізичного розвитку. Мета навчальної дисципліни полягає в психолого-педагогічній орієнтації студентів на майбутню фахову педагогічну діяльність у закладах спеціальної освіти, а також у закладах з інклюзивною формою навчання, в інклюзивно-ресурсних центрах, орієнтовану на роботу з дітьми з різними порушеннями психічного розвитку. Предметом вивчення навчальної дисципліни є закономірності, принципи, педагогічні умови функціонування системи інклюзивної освіти.

Програма навчальної дисципліни складається з двох змістових модулів:

Змістовий модуль № 1. Теоретичні засади інклюзивної освіти.

Змістовий модуль № 2. Організація освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни «Основи інклюзивної освіти» є підготовка майбутніх викладачів до професійної діяльності у системі інклюзивної освіти.

Навчальна дисципліна спрямована на ознайомлення студентів з сучасними проблемами інклюзивної освіти, формування вміння самостійно аналізувати та співставляти сучасні моделі інклюзивної освіти; застосовувати різноманітні педагогічні технології навчання людей із особливими освітніми потребами.

Результати навчання

 

Вивчення навчальної дисципліни «Основи інклюзивної освіти» забезпечує досягнення  здобувачами вищої освіти таких програмових  результатів навчання: 

-  здатність критично осмислювати сучасний стан та тенденції розвитку спеціальної та інклюзивної освіти;

-  забезпечення можливості розуміти теоретичні аспекти розвитку, освіти та виховання дітей з особливими освітніми потребами;

- проробляння механіхмів щодо особливостей дітей з ООП, їх становлення та соціалізацію, етіологію і патогенез, симптоматику основних психічних розладів;

- вивчення та впровадження принципів надання їм соціальнопсихологічної та медико-соціальної допомоги;

-   здійснення ефективного планування роботи  з особами з особливими освітніми потребами та членами їх сімей на основі оцінки їх потреб та інтересів, імплементації прогресивних технології, методик та методів.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:

СК-1. Усвідомлення сучасних концепцій і теорій функціонування, обмеження життєдіяльності, розвитку, навчання, виховання і соціалізації осіб з особливими освітніми потребами.

СК-5. Здатність реалізовувати ефективні корекційно-освітні технології у роботі з дітьми, підлітками, дорослими з особливими освітніми потребами, доцільно обирати методичне й інформаційно-комп’ютерне забезпечення.

СК-7. Здатність дотримуватися вимог до організації корекційно-розвивального освітнього середовища.

СК-16. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

СК-1. Усвідомлення сучасних концепцій і теорій функціонування, обмеження життєдіяльності, розвитку, навчання, виховання і соціалізації осіб з особливими освітніми потребами.

СК-5. Здатність реалізовувати ефективні корекційно-освітні технології у роботі з дітьми, підлітками, дорослими з особливими освітніми потребами, доцільно обирати методичне й інформаційно-комп’ютерне забезпечення.

СК-7. Здатність дотримуватися вимог до організації корекційно-розвивального освітнього середовища.

СК-16. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.

 

Перелік тем

Теми практичних занять:

Модуль I

Тема 1. Інклюзивна освіта: понятійно-термінологічний апарат. 

Тема 2. Розвиток інклюзивної освіти в розвинених країнах світу.

Тема 3. Історія інклюзивної освіти в Україні.

Тема 4. Система управління інклюзивною освітою: нормативно-правове забезпечення.

Модуль IІ

Тема 5. Професійне співробітництво в інклюзивному навчальному закладі.

Тема 6. Напрями міждисциплінарного супроводу дітей з особливими потребами.

Тема 7. Технології навчання в інклюзивному освітньому середовищі

Тема 8. Сучасні системи навчання як основа стратегій викладання в інклюзивному навчальному закладі.

Тема 9. Методичне забезпечення інклюзивної освіти. 

Система оцінювання

Політика викладача щодо студента.

Студент має відвідувати всі заняття. Якщо з об’єктивних причин заняття пропущене, то студент зобов’язується відпрацювати його самостійно на платформі "Освітній портал", де зможе ознайомитись з відповідними матеріалами.

Практичні навички (виконання практичної роботи) оцінюються за результатами виконання практичних робіт. Відвідування занять є обов’язковим та дає можливість отримати задекларовані загальні та фахові компетентності, вчасно і якісно виконати завдання.  Практична робота може бути оцінена на максимальну кількість балів, якщо студент вчасно виконав всі завдання, працював на занятті. 

Навчальні досягнення студентів із дисципліни "Основи інклюзивної освіти" оцінюються за модульно-рейтинговою системою, в основу якої покладено принцип поопераційної звітності, обов’язковості модульного контролю, накопичувальної системи оцінювання рівня знань, умінь та навичок; розширення кількості підсумкових балів до 100. Оцінювання здійснюється відповідно до Положення про оцінювання навчальних досягнень студентів за кредитно-модульною системою.

Контроль успішності студентів здійснюється з урахуванням поточного і підсумкового оцінювання. Кожний модуль включає бали за поточну роботу студента на практичних заняттях, виконання самостійної роботи, індивідуальну роботу, модульну контрольну роботу.

Реферативні дослідження, творчі завдання, конспекти презентації, анотації прочитаної додаткової літератури, есе тощо, які виконує студент за визначеною тематикою, обговорюються та захищаються на практичних заняттях.

Кількість балів за роботу з теоретичним матеріалом на практичних заняттях, під час виконання самостійної та індивідуальної навчально- дослідної роботи залежить від дотримання таких вимог:

– своєчасність виконання навчальних завдань;

– повний обсяг їх виконання;

– якість виконання навчальних завдань;

– самостійність виконання;

– творчий підхід у виконанні завдань;

– ініціативність у навчальній діяльності.

 

Форма контролю
залік