UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Надрокористування

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра екології та природоохоронних технологій
Короткий опис навчальної дисципліни
Галузь надрокористування, без сумніву, є фундаментом економіки України, оскільки забезпечує переробну промисловість сировиною, є постачальником енергоресурсів, продукція видобувного сектору складає левову частку транспортних перевезень, а наявність в Україні значних покладів різноманітних корисних копалин здатні залучити до держави міжнародні інвестиції. Предметом вивчення навчальної дисципліни «Надрокористування» є геологічне середовище, яке генетично пов’ язує оболонки Землі: літосферу, гідросферу та біосферу. Дана навчальна дисципліна с теоретичною та практичною основою сукупності знань та вмінь у системі «надрокористування-довкілля» та формує профіль фахівця у rалyзi охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів, зокрема надр.
Цілі та задачі навчальної дисципліни
Цілями навчальної дисципліни «Надрокористування» є засвоєння здобувачами знань, умінь та навичок з правових основ надрокористування, норм гірничого права та принципів надання спеціальних дозволів на користування надрами. Задачі вивчення навчальної дисципліни: - вивчення чинної нормативно-правової бази та відмінностей в природоохоронному законодавстві України; - оволодіння студентами теоретичними основами формування екологічної політики у сфері надрокористування та ii роль в забезпеченні збалансованого розвитку в межах територіі гірничодобу вного регіону ; - вивчення технологічних процесів видобутку корисних копали та видів техногенного впливу на екологічну ситуацію в умовах надрокористування; - ознайомлення з методами проведения екологічних досліджень i організації природозахисної діяльності; - з'ясування сучасних методів оцінки природних та техногенних небезпек, ïx аналіз та керування ризиками; - аналізувати правові відносини, що складаються між суб’єктами гірничодобувного профілю; - узагальнювати матеріали прав та обов’язків гірничодобувних підприємств і обґрунтовувати правомірність проведених ними дій та робіт стосовно вивчення або використання надр; - використовувати закони, кодекси, норми та постанови, що стосуються юридичних відносин у галузі гірничого права, для практичного вирішення правових питань на гірничодобувних підприємствах України.
Результати навчання
Загальні компетентності (вміти): знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності; прагнення до збереження природного навколишнього середовища. Фахові компетентності спеціальності (знати): знання та розуміння теоретичних основ наук про Землю як комплексну природну систему; здатність застосовувати базові знання фізики, хімії, біології, екології, математики, інформаційних технологій тощо при вивченні Землі та її геосфер; здатність до всебічного аналізу складу і будови геосфер. Отримані знання з навчальної дисципліни «Надрокористування» стануть складовими наступних програмних результатів навчання: визначати основні характеристики, процеси, історію і склад Землі як планетарної системи та її геосфер; аналізувати склад і будову геосфер (у відповідності до спеціалізації) на різних просторово-часових масштабах; знати і застосовувати теорії, парадигми, концепції та принципи в науках про Землю відповідно до спеціалізації; усвідомлення цінностей демократії, сталого розвитку і досягнень сучасного суспільства для виконання професійних обов’язків.
Перелік тем
Тема 1. Поняття надрокористування. Надра як частина навколишнього середовища. Тема 2. Основи екології у сфері надрокористування. Тема 3. Стислий огляд та оцінка cтaну мінерально-сировинної бази України. Тема 4. Правова охорона надр в Україні. Тема 5. Державне управління користування надрами. Тема 6. Оcнoвнi форми порушення і забруднення довкілля видобувної гaлузi. Тема 7. Екологічна оцінка розробки родовищ корисних копалин та вплив на довкілля. Тема 8. Ресурсозбереження і його роль у забезпеченні раціонального надрокористування. Тема 9. Визначення екологічного ризику в умoвax видобувної діяльності.
Система оцінювання
Для досягнення цілей та завдань курсу студентам потрібно засвоїти теоретичний матеріал та здати модульні контролі знань, а також вчасно виконати практичні завдання. В результаті вони зможуть отримати такі обов'язкові бали: 60 балів - за вчасне та якісне виконання завдань практичних занять, що становить поточну (практичну) складову його оцінки; 20 балів – модульний контроль 1; 20 балів – модульний контроль 2. Усього 100 балів.
Форма контролю
екзамен