UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Системний аналіз та теорія прийняття рішень

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра комп’ютерної інженерії та кібербезпеки
Короткий опис навчальної дисципліни

Дисципліна належить до групи професійних дисциплін і займає важливе місце у підготовці спеціалістів галузі знань 12 «Інформаційні технології». Вона формує комплекс знань та умінь пов’язаних з формуванням у студентів системних понять та навиків, подоланням недоліків вузької спеціалізації та розвитком системного мислення. В процесі опанування дисципліни студенти будуть вивчати основи теорії систем і системологію; системно-теоретичний та математичний опис систем; методологію системного дослідження на основі системного підходу і принципів кібернетики; елементи теорії інформації; метод та інструментарій системного аналізу; методи та процедури прийняття рішень.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни є розвиток системного мислення, усвідомлення необхідності застосування системного підходу до завдань управління та прийняття рішень, дослідження складних явищ і процесів в системах різної фізичної природи.

Знання та практичний досвід, набуті в процесі вивчення дисципліни, дозволять розширити можливості студентів при засвоєнні спеціальних дисциплін, при виконанні творчих індивідуальних завдань, написанні курсових та дипломних робіт, а також в процесі роботи за фахом.

Результати навчання

Описувати предметну область, застосовувати принципи системного підходу до моделювання і проектування систем та об’єктів різної фізичної природи, здійснювати системний аналіз бізнес-процесів систем управління, розкривати невизначеності та аналізувати багатофакторні ризики; знаходити рішення слабо структурованих проблем.

Здатність обґрунтовувати власну точку зору щодо системного аналізу складних об’єктів і процесів, методів формалізації системних задач при проектуванні складних систем, спілкуватися з колегами, клієнтами, партнерами щодо конкретних питань проектування інформаційних систем, складати аналітичні звіти, доповіді у письмовій формі та виступати з результатами власної роботи на нарадах, конференціях тощо.

Знання методології та технології проектування складних систем, методів структурного аналізу систем, методики дослідження складних процесів і систем.

Компетентності, на формування яких націлена дисципліна:

Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність до системного мислення, застосування методології системного аналізу для дослідження складних проблем різної природи, методів формалізації та розв’язанні системних задач, що мають суперечливі цілі, невизначеності та ризики. Здатність до аналізу та функціонального моделювання бізнес-процесів, побудови і практичного застосування функціональних моделей організаційно-економічних і виробничо-технічних систем, методів оцінювання складних систем на засадах використання її комп’ютерної моделі.

Перелік тем
  1. Основи теорії систем: системність світу, розвиток системних уявлень, системна термінологія, системний підхід, поняття системи, властивості та характеристики систем.
  2. Системологія і кібернетика. Інформаційний аспект.
  3. Моделювання процесів і систем. Апроксимація даних.
  4. Системний аналіз: основні компоненти, етапи, задачі та методи СА.
  5. Цільовий аналіз об’єктів і процесів. Дерево рішень.
  6. Методологія системного аналізу для підготовки та прийняття рішення.
  7. Задачі та методи прийняття рішень: детерміновані та в умовах ризику, невизначеності та конфліктних ситуацій. Одно та багатокритеріальні задачі прийняття рішень.
  8. Інструментарій підготовки до прийняття управлінських рішень.
Система оцінювання

Робота на лекційних заняттях (16 лекцій) – 8 балів,

Виконання та захист лабораторних робіт (8 л.р.*4) – 32 балів,

Модульні контрольні роботи (1) – 16 балів.

Самостійна робота – 44 бали, які розподіляються:

  • додаткові завдання на Лр 1,2 – 4 бали;
  • додаткові завдання на Лр 3,4 – 8 балів;
  • есе (реферати) з питань лекцій – 32 бали.

Разом – 100 балів.

Підсумковий контроль – екзамен (підсумкове тестування) - 100 балів.

До складання екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які отримали не менше 50 балів за результатами поточної успішності та виконали всі ЛР.

Підсумкове оцінювання здійснюється або за результатами роботи здобувача вищої освіти впродовж усього семестру (сумарна оцінка), або за результатами здачі екзамену (підсумкове тестування).

Форма контролю
екзамен