UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Теорія систем і системний аналіз

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра комп’ютерної інженерії та кібербезпеки
Короткий опис навчальної дисципліни

Дисципліна «Теорія систем і системний аналіз» належить до групи академічних дисциплін і займає важливе місце у підготовці спеціалістів різних галузей знань. Вона формує комплекс знань та умінь пов’язаних з формуванням у студентів системних понять та навиків, подоланням недоліків вузької спеціалізації та розвитком системного мислення. В процесі опанування дисципліни студенти будуть вивчати основи теорії систем; системно-теоретичний та математичний опис систем; методологію системного дослідження на основі системного підходу і принципів кібернетики; елементи теорії інформації; метод та інструментарій системного аналізу для підготовки та прийняття оптимальних рішень.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Метою вивчення навчальної дисципліни «Теорія систем і системний аналіз» є розвиток системного мислення, усвідомлення необхідності застосування системного підходу до завдань управління та підготовки до прийняття ефективних рішень, дослідження складних явищ і процесів в системах різної фізичної природи.

Знання та практичний досвід, набуті в процесі вивчення дисципліни, дозволять розширити можливості студентів при засвоєнні спеціальних дисциплін, при виконанні творчих індивідуальних завдань, написанні курсових та дипломних робіт, а також в процесі роботи за фахом.

Зміст навчальної дисципліни дозволить сформувати у студентів компетентності, які спрямовані на здатність до:

абстрактного та системного мислення, аналізу та синтезу;

використання отриманих знань у практичних ситуаціях;

застосування методології системного аналізу для дослідження складних проблем різної природи, методів формалізації та розв’язанні системних задач, що мають суперечливі цілі, невизначеності та ризики;

аналізу та функціонального моделювання бізнес-процесів, побудови і практичного застосування функціональних моделей організаційно-економічних та виробничо-технічних систем;

оцінювання процесів в складних системах різної фізичної природи на засадах використання їх математичних та комп’ютерних моделей.

Результати навчання

Отримані знання і практичний досвід під час вивчення дисципліни стануть складовими наступних результатів навчання, які дозволять студентам:

описувати предметну область, застосовувати принципи системного підходу до моделювання і дослідження систем та об’єктів різної фізичної природи, здійснювати системний аналіз бізнес-процесів систем управління, розкривати невизначеності та аналізувати багатофакторні ризики, знаходити рішення слабо структурованих проблем;

обґрунтовувати власну точку зору щодо системного аналізу складних об’єктів і процесів, методів формалізації системних задач при проєктуванні складних систем, спілкуватися з колегами, клієнтами, партнерами щодо конкретних питань проєктування інформаційних систем, складати аналітичні звіти, доповіді у письмовій формі та виступати з результатами власної роботи на нарадах, конференціях тощо.

Перелік тем
  1. Основи теорії систем: системність світу, розвиток системних уявлень, системна термінологія.
  2. Поняття системи. Класифікація, властивості та характеристики систем.
  3. Системний підхід: основні принципи та аспекти.
  4. Методологія системного аналізу: основні компоненти, етапи, задачі та методи.
  5. Цільовий аналіз об’єктів і процесів.
  6. Моделювання процесів в системах.
  7. Методологія системного аналізу для підготовки та прийняття рішень.
  8. Інструментарій системного аналізу в процесі підготовки до прийняття управлінських рішень.
Система оцінювання

Лекції (8)

за 1 заняття         до 4-х балів = 1 (відвідування) + 3 есе з питань лекції (максимум до 32 балів)

Лабораторні (8)

за 1 заняття 6 балів (до 48 балів)

Самостійна робота       до 20 балів:

активність протягом семестру, поглиблення знань з відображенням у вигляді есе, реферату, обговорення проблемних питань, участь у науковій роботі (підготовка тез доповіді на студентську конференцію).

максимум   100 балів

Форма контролю
залік