Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Системологія
Дисципліна «Системологія» належить до групи академічних дисциплін і займає важливе місце у підготовці спеціалістів різних галузей знань. Вона формує комплекс знань та умінь, які розкривають з єдиної методологічної точки зору проблему вивчення об’єктів різної фізичної природи з системних позицій і сприяють подоланню недоліків вузької спеціалізації та розвитку системного мислення.
Опанування системним мисленням, системним моделюванням, системним дослідженням, системним аналізом, системним управлінням, взагалі системною практикою будь-якої професійної діяльності виступає найвищим рівнем інтелектуальної культури сучасної людини. Тому, необхідність вивчення системних дисциплін в університетах викликана зростаючою потребою системного мислення майбутніх фахівців всіх галузей і спеціальностей.
Метою вивчення курсу «Системологія» є розвиток системного мислення, усвідомлення необхідності застосування системного підходу до вивчення складних явищ, процесів, об’єктів різної фізичної природи та формування у студентів сучасного рівня інтелектуальної культури.
Знання, набуті в процесі вивчення дисципліни, дозволять розширити можливості студентів при засвоєнні фахових дисциплін, виконанні творчих індивідуальних завдань, написанні курсових, кваліфікаційних та дипломних робіт, а також в процесі роботи за фахом.
Зміст навчальної дисципліни сформує у студентів компетентності, які спрямовані на здатність до абстрактного та системного мислення, аналізу та синтезу; використання отриманих знань у практичних ситуаціях; застосування системної методології для дослідження складних проблем різної природи, методів формалізації та розв’язання системних задач; моделювання та оцінювання процесів в складних системах різної фізичної природи на засадах використання їх математичних та комп’ютерних моделей.
В результаті вивчення дисципліни «Системологія» студенти отримають знання та практичний досвід з опису процесів і систем предметної області відповідної фахової діяльності; застосування принципів системного підходу до моделювання і дослідження об’єктів різної фізичної природи; обґрунтовування власного погляду щодо визначення структури складних об’єктів та аналізу інформаційних процесів, що в них відбуваються; використання методів формалізації системних задач при проєктуванні складних систем, спілкуванні з колегами, клієнтами; складання аналітичних звітів, доповідей та підготовки виступів з результатами власних досліджень.
- Концептуальні основи системного мислення: системність світу, розвиток системних уявлень.
- Принципи системології. Визначення категорії «система». Класифікація, властивості та характеристики систем.
- Метод системного підходу.
- Системологія і кібернетика. Складні системи та принципи кібернетики.
- Інформаційний аспект: елементи теорії інформації.
- Моделювання процесів в системах. Оцінювання стійкості систем.
- Апроксимація функцій і процесів в системах.
- Елементи системного аналізу: компоненти, етапи, методи. Методологія підготовки та прийняття рішень.
Лекції (8):
за 1 заняття до 4-х балів = 1 бал (відвідування) + 3 бали есе з питань лекції (максимум до 32 балів)
Лабораторні (8):
за 1 заняття до 6-ти балів (максимум до 48 балів)
Самостійна робота до 20 балів:
активність протягом семестру, поглиблення знань з відображенням у вигляді есе, реферату, обговорення проблемних питань, участь у науковій роботі (підготовка тез доповіді на студентську конференцію).
максимум 100 балів.