UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Психологія

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра психології та соціального забезпечення
Короткий опис навчальної дисципліни

Підвищення ефективності професійної підготовки і діяльності у сучасних умовах потребує високого рівня психологічної компетентності фахівців, що і зумовлює необхідність вивчення дисципліни "Психологія".  Вивчення психології і застосування в житті отриманих знань сприятиме особистісному зростанню, покращенню життя, налагодженню конструктивних відносин, досягненню успіхів в професійній сфері та інших видах діяльності. Для того щоб розбиратися в людях, вміти знаходити спільну мову, бути здатними гнучко реагувати та підлаштовуватись під будь-яку ситуацію, вміти протидіяти стресу, необхідно розуміти психологію.

Навчальна дисципліна складається з лекційних занять, в яких міститься цікава теоретична інформація про психологію людини, наводяться приклади (результати досліджень, психодіагностичні тести, результати експериментів), надається велика кількість практичних порад, які студенти можуть застосовувати на практиці.

Предметом дисципліни є процес виникнення, становлення й розвитку психіки як особливої форми життєдіяльності; розуміння методологічних принципів і перспектив розвитку психологічної науки в контексті використання основних її засад для особистого і професійного зростання; виховання національно свідомої особистості студента.
 

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Мета навчальної дисципліни "Психологія" - формування у студентів загальнолюдських компетенцій, як складової інтегрованої характеристики фахівця пізнання закономірностей психічної діяльності та індивідуально-психологічних властивостей особистості, основних детермінант формування, розвитку та поведінки особистості; формування у студентів комунікативних якостей. 

Завдання дисципліни:

 засвоєння основних термінів і понять психології;

 навчити застосовувати теоретичні знання з психології у повсякденному житті;

 сформувати у студентів систему психологічних знань; формування знань і навичок використання психодіагностичних методик відповідно до їх призначення, психологічних знань про людину для аналізу конкретних життєвих ситуацій;

 активiзувати знання психології та комунікативну компетентність при вивченнi інших дисциплін;

 оцiнювати i приймати вiдповiднi рiшення у ситуацiях, що вимагають психологічних знань;

 розглянути особливості дисгармонійних відносин;

 формувати вміння у студентів використовувати психологічні знання курсу у майбутній професійній діяльності.

Результати навчання

У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:

  • психологічну характеристику психічних пізнавальних процесів, властивостей, станів та утворень;
  • основні закономірності функціонування психічних пізнавальних процесів; закономірності формування і розвитку особистості; фактори формування особистості;
  • концепції особистості;
  • психологічні концепції теорії діяльності та її основні компоненти;

уміти:

  • застосовувати категоріальний апарат психології в системі професійного навчання і практичної діяльності;
  • враховувати основні психічні, соціально-психологічні та психофізіологічні прояви особистості;
  • сприймати науково обґрунтовану психологічну інтерпретацію структурних елементів психіки особистості;
  • усвідомлювати власну психічну сферу;
  • аналізувати різноманітні види діяльності;
  • пізнавати рівень розвитку психічних пізнавальних процесів у особистості.
Перелік тем

Модуль 1. Загальні положення психологічної науки. Психічні процеси, стани та властивості.

Тема 1. Теоретико-методологічні основи психології як науки

Історія розвитку психології. Психологія як наука. Типи психологічних знань. Об’єкт та предмет психології. Рівні психіки та їх зміст. Структура психіки. Методи психології.

Тема 2. Основні напрямки сучасної психології

Етапи розвитку психології як науки. Основні напрямки сучасної психології. Психоаналіз. Індивідуальна психологія. Гуманістична психологія. Когнітивно-поведінкова психологія. Логотерапія. Вітчизняні концепції психічного.

Тема  3.   Психологічні  пізнавальні процеси: відчуття, сприйняття, мислення.     

Відчуття: поняття, види та характеристики. Сприйняття: поняття, функції і характеристики. Мислення: поняття, форми, види. Основні логічні операції.

Тема 4. Психологічні пізнавальні процеси: увага, уява, память.

Увага: поняття, види, характеристики. Фактори, що знижують увагу. Уявлення: поняття, види та характеристики. Пам’ять: поняття, класифікація, характеристики. Засоби підвищення ефективності запам’ятовування.

Тема 5. Емоційно-вольові процеси. Психічні стани.

Емоції, їх взаємозвязок із інформацією про ймовірність задоволення потреби. Депресія. Стрес. Дістрес. Афект. Настрій. Фрустрація. Причини виникненя стресу, афекту, фрустрації, депресії. Діагностика емоційних станів. Поняття про волю. Довільні дії та їх особливості. Аналіз складної вольової дії. Основні якості волі. Безвілля, його причини і переборення.

 

Тема   6.    Темперамент та характер як індивідуально-психологічні особливості особистості.

Поняття про темперамент. Типи темпераментів. Основні властивості темпераменту. Фізіологічне підґрунтя темпераменту. Роль темпераменту в діяльності людини. Поняття про характер. Структура характеру. Основні риси типового характеру. Природа характеру. Проблема формування характеру. Акцентуації характеру.

Тема 7. Здібності як індивідуально-психологічні особливості особистості.

Поняття про здібності. Структура здібностей. Різновиди здібностей. Індивідуальні відмінності у здібностях людей та їх природні передумови. Структура здібностей за концепцією чотирьох рівнів духовного розвитку людини.

Тема 8. Проблема свідомості, мови та мовлення.

Виникнення та історичний розвиток людської свідомості. Поняття про мову та її функції. Фізіологічний механізм мовної діяльності. Різновиди мовлення.

Модуль   2.  Психологія   особистості та діяльності. Особистість  у спілкуванні.

Тема 9. Психологія особистості.

Поняття про особистість та її структуру. Активність особистості та її джерела. Спрямованість особистості Розвиток та виховання особистості. Стійкість особистості. Проблема самореалізації. Залежна особистість. Посередня особистість. Зріла особистість. Геній.

Тема 10. Психологічний аналіз діяльності.

Поняття про діяльність. Мета і спонукання до діяльності. Структура діяльності. Засоби діяльності, процес їх засвоєння. Перенесення та інтерференція навичок. Основні різновиди діяльності. Творча діяльність. Діяльність залежної особистості, посередньої, зрілої та діяльність генія.

Тема 11. Стрес. Професійне вигорання та деформація. Ефективні шляхи подолання стресу.

Методи подолання професійного вигорання. Сучасні техніки психокорекції та психотерапії. Самоусвідомлення        власного    переживання, психологічного  механізму захисту. Інсайт. Катарсис. Продовжуваність життя та професійне вигорання психолога. Діагностика рівня стресу. Техніки роботи зі стресом.

Тема 12. Спілкування як психологічний феномен.

Поняття про спілкування. Засоби спілкування. Функції спілкування. Різновиди спілкування. Позиції у спілкуванні за трансактним аналізом Е. Берна.

 

Тема 13. Психологічний вплив у професійній діяльності фахівця.

Психологічні способи впливу в процесі професійної діяльності. Способи та механізми психологічного впливу. Зараження. Навіювання. Наслідування. Паніка. Мода. Чутки. Класифікації методів психологічного впливу у професійній діяльності фахівця. Типології стратегій психологічного впливу. Принципи використання методів психологічного впливу у професійній діяльності фахівця.

 

Тема 14. Конфлікти у професійному спілкуванні фахівця. Управління конфліктами.

Взаєморозуміння у спілкуванні. Конфліктологічна культура фахівця. Джерела виникнення конфліктів у професійній діяльності фахівця. Міжособистісні та внутрішньо особистісні конфлікти у спілкуванні.  Конфліктні прояви людини та їх використання у професійній діяльності фахівця. Управління конфліктами та їх вирішення у професійній діяльності фахівця.

 

Тема 15. Психологія впевненості особистості.

Віра і довіра як основа впевненості особистості. Фактори, що впливають на формування різних видів довіри і довірних відносин. Психологічні особливості впевненої в собі особистості. Формула психологічної впевненості.

 

Тема 16. Психологічний захист та самоконтроль особистості у забезпеченні здоровя.

Уявлення людини про своє місце у світі як елемент способу життя і здоров'язберігаючої поведінки. Механізми психологічного захисту особистості та збереження здоров'я. Функції і структура психологічного захисту. Прояви психологічного захисту у спортивній діяльності. Подолання й опанування (переборювання) себе як корекція підсвідомого захисту. Роль самоконтролю у забезпеченні здоров'я людини. Психічні процеси і самоконтроль. Механізм компенсації у забезпеченні надійності професійної діяльності. Психогігієна та збереження здоров'я людини.

 

Система оцінювання

Система оцінювання сформованих компетентностей у студентів враховує види занять, які згідно з програмою навчальної дисципліни "Психології" передбачають лекційні та семінарські, а також виконання самостійної роботи. Оцінювання сформованих компетентностей у студентів здійснюється за накопичувальною 100-бальною системою за такими критеріями:

  • розуміння, ступінь засвоєння теорії та методології проблем, що розглядаються;
  • ступінь засвоєння фактичного матеріалу навчальної дисципліни;
  • ознайомлення з рекомендованою літературою, а також із сучасною літературою з питань, що розглядаються;
  • уміння поєднувати теорію з практикою під час розгляду проблемних ситуацій та завдань, винесених на розгляд в аудиторії;
  • логіка, структура, стиль викладу матеріалу в письмових роботах і під час виступів в аудиторії, вміння обґрунтовувати свою позицію, здійснювати узагальнення інформації та робити висновки.
Форма контролю
залік