Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Туристично-рекреаційні комплекси
Перехід до ринкових відносин викликав глибокі перетворення в сфері туризму. В результаті скасована централізована система управління туризмом, державна фінансова підтримка розвитку регіональних туристських центрів, порушені основи взаємодії різних регіонів у створенні і просуванні на споживчий ринок туристського продукту. Разом з тим кожен регіон володіє значними туристськими ресурсами, унікальність та істотна привабливість яких створює передумови для формування внутрішньо-регіонального і міжрегіонального туристського продукту. Різноманіття природних, кліматичних, ресурсних, історичних умов, що сприяють формуванню туристського продукту, стали основою для створення нових рекреаційних зон туристичного призначення. Однак вирішення всіх питань, пов’язаних з відкриттям нових туристичних комплексів, є досить складним процесом, незабезпеченим ні концептуально, ні стратегічно, ні програмно.
Курс «Туристично-рекреаційні комплекси» є однією із дисциплін вільного вибору, покликаний формувати цілісне уявлення щодо вивчення умов формування, розвитку та розміщення територіально-рекреаційних комплексів, ознайомлення із системами організації діяльності населення для відновлення фізичних і духовних сил: відпочинком, оздоровленням та курортним лікуванням, туристичними мандрівками тощо.
Метою дисципліни «Туристично-рекреаційні комплекси» є формування у студентів глибоких знань щодо науково-методологічних засад формування територіально-рекреаційних комплексів світу, особливостей їх розвитку і розміщення, принципів організації рекреаційної діяльності та набуття практичних навичок щодо використання вітчизняного та зарубіжного досвіду вдосконалення системи збалансованого забезпечення рекреаційних потреб населення на основі використання національних рекреаційно-туристичних ресурсів; формування у студентів вміння аналізувати закономірності розвитку рекреації як системи: територіальну диференціацію та інтеграцію, функціональну структуру, цілісність, різноманіття, взаємодію з іншими соціально-економічними системами; цикли організації рекреаційної діяльності, види циклів та їх територіальну локалізацію; етапи та стадії формування територіальних рекреаційних комплексів, типи рекреаційних комплексів та їх класифікації, принципи і фактори розміщення рекреаційних комплексів (принцип соціальної спрямованості і функціональної орієнтації рекреаційних комплексів, принцип ринкових відносин, принцип керованості рекреаційного обслуговування, принцип інтенсивного природокористування та збереження екологічної рівноваги, принцип державного регулювання та правового забезпечення), а також формування, організація та планування різноманітних рекреаційно-територіальних комплексів світу та України.
Відповідно до мети визначено наступні цілі вивчення дисципліни:
- пізнання основ формування територіально-рекреаційних комплексів світу, особливостей їх розвитку і розміщення, принципів організації рекреаційної діяльності та набуття практичних навичок щодо використання вітчизняного та зарубіжного досвіду вдосконалення системи збалансованого забезпечення рекреаційних потреб населення на основі використання національних рекреаційно-туристичних ресурсів;
- визначати закономірності, етапи та стадії формування територіальних рекреаційних комплексів, типи рекреаційних комплексів та їх класифікації, принципи і фактори розміщення рекреаційних комплексів.
- формування практичних навичок роботи студентів класифікувати рекреаційні комплекси на основі містобудівних і соціально-економічних факторів;
- наводити приклади найбільш яскравих пам’ятників архітектури різних часів;
- практичні навички щодо організації та планування різноманітних рекреаційно-територіальних комплексів світу та України;
- оцінювання туристичного потенціалу певного рекреаційного комплексу з урахуванням потреб різних категорій споживачів та видів туризму, а також будування схем планувальних рішень приміщень різних рекреаційних призначень.
знати:
- основні елементи, теоретичні основи формування та функціонування рекреаційних комплексів як складових господарського комплексу;
- рівні, структуру та фактори формування рекреаційних потреб;
- поняття рекреаційно-ресурсного потенціалу та його складові;
- теоретичні основи та основні схеми рекреаційного районування світу та України;
- особливості рекреаційних районів світу та України;
- основи рекреаційного природокористування.
вміти:
- аналізувати існуючий рекреаційний потенціал територій щодо здійснення різноманітних видів рекреаційної діяльності;
- проектувати найбільш ефективне використання рекреаційно-ресурсного потенціалу регіону виходячи з його структури та наявних рекреаційних потреб;
- виявляти проблеми розвитку рекреаційних комплексів та розробляти проекти їх вирішення на основі знань про основні тенденції їх розвитку, рекреаційні потоки та принципи рекреаційного природокористування.
- Теоретичні основи формування туристично-рекреаційних комплексів.
- Рекреаційна діяльність і рекреаційно-туристське обслуговування як складник господарського комплексу. Рекреаційні потреби, рекреаційний попит та рекреаційно-ресурсний потенціал – основа формування рекреаційних комплексів.
- Рекреаційно - ресурсний потенціал: поняття, склад та структура. Формування, структура та функціонування туристичних та рекреаційних комплексів.
- Специфіка формування і розвитку туристичних та рекреаційних комплексів країн Європи та Азії.
- Специфіка формування і розвитку туристичних та рекреаційних комплексів країн Близького Сходу та Африки.
- Рекреаційні та туристичні комплекси Австралії та Океанії.
- Формування та регіональні проблеми розвитку рекреаційно-туристичного комплексу України.
- Рекреаційне природокористування й охорона природи у рекреаційних комплексах.
Курсом передбачено 8 лекцій та 8 практичних занять, кожний вид занять оцінюється за 5-бальною шкалою:
«5» – відмінний рівень, всебічне і глибоке знання матеріалу, вміння його використовувати на практиці;
«4» – матеріал підготовлений на високому рівні, але недостатня активність студента на парі;
«3» – посереднє знання основного матеріалу;
«2» – знання лише окремих фрагментів основного матеріалу.
Максимальна сума балів – 80.
Додатково 20 балів можливо отримати, виконавши індивідуальне завдання з курсу.