Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Екологія ґрунтів і надр
Аналіз сучасних досліджень показує, що проблеми екології взагалі ,та ґрунтів і надр зокрема, постійно загострюються. В цілому ситуацію можна характеризувати надмірним забрудненням і деградацією середовища мешкання людини; обмеженістю життєво важливих природних ресурсів (води, повітря, ґрунту); зростання екологічної свідомості та тривоги мирної спільноти за своє майбутнє. Тому, не випадково, нині перед людством гостро строїть глобальна проблема якраз екологічного характеру. Це свідчить про те, що комплексне і своєчасне вирішення цих проблем повинне стати складовою частиною національної стратеги сталого розвитку. Адже, навколишнє і внутрішнє середовище людини тісно взаємозалежне. У цьому плані не можна обминути екологічну ситуацію у використанні земельних ресурсів та надр, яка характеризується як дуже складною, оскільки формування її проходить протягом тривалого періоду за рахунок використання ресурсо- і енергоємких технологій, нарощування яких здійснювалось і продовжує здійснюватись без впровадження необхідних природоохоронних заходів.
Метою вивчення дисципліни є надання студентам знань, умінь і навичок з питань побудови літосферної оболонки Землі, ґрунтів та надр; аналізу сучасного стану ґрунтового покриву в Україні, технології поводження з твердими відходами і вторинними матеріальними ресурсами основних неорганічних і органічних виробництв, відходами гірничодобувної і будівельної промисловості, а також поводження з радіоактивним та твердими побутовими відходами.
- Розуміти наслідки трансформації ґрунтів і надр в результаті виробничої діяльності промислових підприємств різних галузей економіки. 2. Знати норми законодавства в сфері використання й охорони земель та надр. 3. Вміти обґрунтовувати технології протиерозійних, гідротехнічних, протиобвальних та інших споруд, що запобігають розвитку небезпечних геологічних процесів. 4. Вміти обґрунтовувати технології меліорації та відновлення ґрунтів. 5. Вміти визначати специфіку гірничотехнічного етапу рекультивації при відкритій та підземній розробці корисних копалин. 6. Обґрунтовувати шляхи мінімізації і локалізації деграційних процесів, реалізовувати заходи охорони і збереження земель та надр. 7. Вміти обирати, відповідно до конкретної ситуації, етапи, види та напрямки рекультиваційних робіт 8. Вміти класифікувати та аналізувати напрямки біологічного етапу рекультивації. 9. Складати проекти протиерозійної організації території в зонах поширення вітрової та водної ерозії ґрунтів. 10. Визначати екологічну, технологічну та економічну ефективність протиерозійної організації території і заходів із захисту від ерозії. 11. Контролювати дотримання норм законодавства в сфері використання та охорони земель і надр.
Тема 1. Природні фактори впливу на ґрунти і надра. Тема 2. Антропогенні фактори впливу на ґрунти. Тема 3. Антропогенні джерела порушення надр. Тема 4. Джерела хімічного і біологічного забруднення ґрунтів та надр. Тема 5. Законодавча база захисту ґрунтів і надр. Тема 6. Добування корисних копалин. Тема 7. Захист надр при добуванні корисних копалин. Тема 8. Захист надр від небезпечних і несприятливих геологічних процесів. Тема 9. Заходи боротьби з ерозією. Тема 10. Рекультивація порушених територій.
Для досягнення цілей та завдань курсу студентам потрібно засвоїти теоретичний матеріал та здати модульні контролі знань, а також вчасно виконати практичні завдання. В результаті вони зможуть отримати такі обов'язкові бали: 60 балів - за вчасне та якісне виконання завдань практичних занять, що становить поточну (практичну) складову його оцінки; 20 балів – модульний контроль 1; 20 балів – модульний контроль 2. Усього 100 балів.