UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Логіка та методологія наукового пізнання

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра екології та природоохоронних технологій
Короткий опис навчальної дисципліни

Вивчення цієї дисципліни передбачає розгляд засадничих світоглядних проблем сучасної науки, ознайомлення з ключовими методологічними проблемами науки, виокремлення глобальних тенденцій у трансформації наукової картини світу та визначення провідних функцій науки в житті суспільства. Студенти зможуть виокремити ціннісні й етичні засади наукової діяльності та принципи формування професійної етики вченого. Шляхом порівняльного аналізу критеріїв науковості магістранти зможуть досягти розуміння ролі науки в розвиткові цивілізації, набудуть здатності кваліфікувати напрями власних дослідницьких проєктів у контексті розвитку науки та цивілізації. Під історичним кутом зору аналізуватимуться системи цінностей, на які орієнтуються вчені, визначатиметься роль ідеології та міфів в історії науки. Окрема увага приділятиметься навичкам ведення міждисциплінарного діалогу на засадах науковості та толерантності, умінню формулювати переконливі аргументи на підтвердження наукових гіпотез. 

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Основна мета – ознайомлення студентів із основними етапами становлення науки, історичними типами наукової та технічної раціональності й формування на основі цих знань уміння здійснювати теоретичні та філософські узагальнення в межах власного фахового зацікавлення.. За допомогою основних елементів логіки наукового пізнання, окреслених у лекційних заняттях, через удосконалення навичок логічного аналізу й вивчення основних загальнонаукових дослідницьких методів і методик у виконанні індивідуальних завдань, магістранти зможуть самостійно формувати системний науковий світогляд. Вивчення дисципліни сприяє розвитку здатності до інтелектуального ризику та перегляду наукових парадигм на основі розуміння історичності науки і критеріїв науковості..

Результати навчання

За результатами курсу магістранти зможуть інтегрувати й удосконалити вже набуті на попередніх етапах навчання загальнонаукові (філософські) компетентності та скористатися ними для визначення й розв’язання актуальних теоретико-пізнавальних, світоглядних, культурних, соціальних, політичних та етичних проблем, що постають чи можуть постати перед науковцями у зв’язку з їхньою професійною діяльністю.

Студенти повинні досягти таких результатів навчання: – навички з основ філософсько-методологічних досліджень; – побудови теоретичних концепцій, формування методології аналізу об’єктів наукового осмислення; – знання з базових теоретичних напрямів, шкіл, концепцій, категоріального апарату та основних першоджерел з логіки і методології науки; – підвищення професійної ерудиції майбутніх фахівців; – формування цілісної картини наукового процесу; – спроможність генерувати нові ідеї та теорії.

Перелік тем

Наука та іншіі способи пізнавального освоєння дійсності.

Логіка і методологія науки

Онтологія науки

Гносеологія і епістемологія

Аргументація і систематизація результатів дослідження.

Методологічні засади пізнання

Соціологія, культурологія та психологія наукової діяльност

Методологія написання наукових текстів.

Цінності науки

Система оцінювання

60 балів за виконання практичних завдань протягом вивчення дисципліни. 40 балів - результати написання КМР (2 роботи).

Форма контролю
залік