Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Теорія інформації
Дисципліна «Теорія інформації» займає важливе місце у підготовці спеціалістів галузі знань 12 «Інформаційні технології». Вона формує комплекс знань та умінь пов’язаних з засвоєнням основних положень з оброблення та передачі інформації в комп’ютерних системах. В процесі опанування дисципліни студенти будуть вивчати природу інформації, основні принципи обміну інформацією в системах; методи математичного опису та інформаційно-ентропійні характеристики дискретних джерел повідомлень та їх кількісне оцінювання; математичні моделі сигналів, перешкод і каналів зв’язку, принципи узгодження характеристик сигналів і каналів та оцінювання їх пропускної спроможності; принципи кодування сигналів в цифрових каналах зв’язку та способи побудови кодів; методи дискретизації та відновлення сигналів, основні методи перетворення сигналів, особливості цифрової фільтрації інформації, елементи спектрального аналізу сигналів, склад і функції основних компонентів системи цифрової обробки та передачі інформації.
Метою навчальної дисципліни є розкриття сучасних наукових концепцій визначення категорії «інформація», формування компетентностей оцінювання інформаційно - ентропійних характеристик процесів передачі, зберігання і обробки інформації в системах, а також оволодіння сучасними інформаційними методами аналізу засобів перетворення сигналів.
Основними завданнями вивчення дисципліни є: опанування методів оцінювання кількості інформації, принципів узгодження пропускної спроможності каналів з інформаційною здатністю джерела повідомлень, обґрунтування вимог до каналів зв'язку, принципів стискування інформації та ефективного кодування.
У здобувачів вищої освіти має бути сформовані наступні компетентності та результати навчання:
знання: сутність категорії «інформація» та її властивості; кількісні характеристики та методи оцінки кількості інформації у повідомленнях; основні визначення, поняття і операції теорії інформації; базові закони теорії інформації; характеристики дискретних і неперервних джерел інформації; принципи та методи ефективного кодування; методи оцінки втрат інформації при передаванні по каналах зв'язку; сутності моделей інформаційних сигналів, узагальнення їх істотних ознак; класичного та сучасного наукового інструментарію перетворення сигналів та їх передачі по каналах зв’язку;
вміння: оцінювати інформацію, як у кількісному, так і якісному розумінні; розраховувати пропускну здатність каналу зв'язку та швидкість передачі інформації; визначати кількісні втрати інформації при передаванні сигналів по реальних каналах зв'язку; застосовувати отримані теоретичні знання в сфері захисту інформації; формувати судження – форми відображення об’єктивної дійсності, яка полягає у ствердженнях наявності або відсутності ознак, властивостей або відносин щодо інформаційних об’єктів; виводити нове судження з одного або декількох суджень в області дослідження; використовувати знання та навички для теоретичного і практичного освоєння прийомів кодування інформації в системах зв’язку.
- Природа інформації. Системний аналіз категорії «інформація».
- Інформація та ентропія: кількісна міра.
- Умовна ентропія.
- Інформаційні характеристики каналів зв’язку
- Теоретичні основи кодування. Ефективне кодування
- Перешкодостійкі коди
- Сигнали та їх моделі.
- Цифрове подання даних та перетворення сигналів в системах передавання та обробки інформації.
Лекції (8):
за 1 заняття до 4-х балів = 1 бал (відвідування) + 3 бали есе з питань лекції (максимум до 32 балів)
Лабораторні (8):
за 1 заняття до 6-ти балів (максимум до 48 балів)
Самостійна робота до 20 балів:
активність протягом семестру, поглиблення знань з відображенням у вигляді есе, реферату, обговорення проблемних питань, участь у науковій роботі (підготовка тез доповіді на студентську конференцію).
максимум 100 балів.