UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Психологія творчості

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра психології та соціального забезпечення
Короткий опис навчальної дисципліни

Необхідність впровадження у навчальний  процес дисципліни «Психологія творчості» під час підготовки студентів-психологів за освітньо-кваліфікаційним рівнем «магістр» зумовлена вимогою часу до кожної особистості – бути творчою у професійній діяльності і особистому житті, а відтак, потрібні компетентні спеціалісти для діагностики, розвитку та стимуляції творчого потенціалу дітей і  дорослих.

Психологія творчості вивчає процес наукових відкриттів, винаходів, створення витворів мистецтва; це галузь психологічних досліджень творчої діяльності людей в науці (психологія науки), літературі, музиці, образотворчому та сценічному мистецтві (психологія мистецтва), у діяльності винахідників та раціоналізаторів.

У процесі оволодіння матеріалом зі вказаної навчальної дисципліни повинні здійснюватися зв’язки з такими дисциплінами як диференційна психологія, експериментальна психологія, загальна психологія, вікова психологія, педагогічна психологія, соціальна психологія, культорологія, психологія управління, педагогіка.

Засвоюючи навчальний матеріал, студенти мають не тільки отримати певну систему знань про психологію творчості, усвідомити детермінанти, механізми творчості, етапи творчого процесу, але й вміти практично застосовувати отримані знання на практиці – діагностувати та розвивати, стимулювати творчі здібності, творчий потенціал.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Вивчення дисципліни «Психологі творчості» має за мету формування у майбутніх психологів знань про методологічні, теоретичні, практичні основи психології творчості із акцентом на проблемі розвитку творчого потенціалу особистості, а також  забезпечення професійної компетентності психологів із проблем генезису творчості, формування і розвитку творчості у студентів – майбутніх психологів-професіоналів

Предмет вивчення даного курсу:  психічний структурний рівень організації творчої діяльності.

 Завдання:

 засвоєння основних знань про психологічну характеристику творчого процесу та психологічний портрет творчої особистості;

 набуття умінь і навичок здійснення психологічного дослідження творчого потенціалу особистості та інтерпретації його результатів;

 набуття  умінь і навичок розвитку творчого потенціалу особистості;

 формування  знань щодо ролі та місця творчої діяльності у структурі здібностей суб’єкту;

 формування  умінь, необхідних для організації та стимуляції творчої діяльності суб’єкта чи групи;

 формування  особистісних якостей, необхідних для ефективного виконання професійних обов'язків в майбутній професійній діяльності

Результати навчання

У результаті засвоєння  студентами  навчального матеріалу вони повинні  знати :

а) на ознайомчо-орієнтованому рівні:

 

  1. Сутність творчості та творчої діяльності;
  2. Характерні риси творчої особистості;
  3. Види творчості;
  4. Способи стимуляції творчої діяльності;

 

 б) на понятійно-аналітичному рівні:

  1. Передумови та закономірності творчості;
  2. Характерні риси творчої особистості;
  3. Поняття про творчі здібності;
  4. Поняття про соціально-психологічний клімат у творчому колективі;

 

в) на продуктивно-синтетичному рівні:

  1. Види розумових тактик;
  2. Стратегії вирішення розумових завдань;
  3. Професіоналізм і творчі здібності;
  4. Роль досвіду та життєвих вражень у творчості;
  5. Шляхи подолання бар’єрів творчої діяльності;
  6. Методи розвитку креативності особистості.

 

У результаті набутих у процесі вивчення навчальної дисципліни знань студенти повинні вміти:

 

     а) на предметно-практичному рівні:

  1. Орієнтуватися у рівнях, передумовах та закономірностях творчості;
  2. Розрізняти поняття «творчі задатки» та «творчий потенціал»;
  3. Орієнтуватися в формах і методах стимуляції творчої активності;
  4. Орієнтуватися в особливостях  творчості у різних галузях людської діяльності;

              б) на предметно-розумовому рівні:

  1. Користуватися розумовими тактиками при вирішенні задач;
  2. Користуватися стратегіями вирішення розумових задач;
  3. Визначати фактори, що впливають на рівень творчих здібностей;
  4. Розрізняти види творчості;

             в) на знаково-практичному рівні:

  1. Використовувати різні види стимуляції творчої активності;
  2. Використовувати методи роботи з творчими особистостями та творчими колективами.
Перелік тем

Змістовий модуль І  Загальна характеристика творчості та творчої діяльності

Тема 1. Предмет психології творчості

Тема 2. Загальна характеристика творчої діяльності

Тема 3. Психологічні особливості творчої особистості

Змістовий модуль 2. Експериментальні особливості дослідження творчості особистості

Тема 4. Методи дослідження творчості

Тема 5. Методи навчання і стимулювання творчості

Система оцінювання

Оцінювання якості засвоєння дисципліни за всіма видами навчальних занять проводиться без участі студента на підставі усіх попередніх модульних контролів, що передбачені навчальним планом шляхом визначення середньозваженого балу (округленого до сотих) результатів модульних контролів.

Загальна кількість балів та результати семестрового контролю доводяться до відома студента. При проведенні підсумків семестрового контролю необхідно враховувати наступне:

- у разі, якщо студент погоджується з результатом контролю, відповідна кількість балів та оцінка (за національною шкалою та шкалою ECTS) виставляються у відомість;

- у разі, якщо студент отримав від 0 до 59 балів, то у відомість за національною шкалою виставляється оцінка «незадовільно» («F» та «FX» відповідно до шкали ECTS);

- у разі, якщо студент, який отримав позитивну оцінку за результатами модульного контролю, має бажання підвищити результати семестрового контролю, то він складає залік зі всього курсу під час сесії (за розкладом), результати якого виставляються у відомість.

Форма контролю
залік