Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Філософія екзистенціалізму
Мета навчальної дтсципліни "Філософія екзистенціалізму" розвинути у здобувачів вищої освіти iнтерес до феноменiв духовного життя i навички саморефлексiї; ознайомити з методологiєю екзистенцiального фiлософування i навчити деяким iї прийомам.
Завдання курсу: ознайомлення здобувачів вищої освіти з основними проблемами екзистенціалізму: людина як унікальна істота, філософія буття, гуманізм, історія західноєвропейської цивілізації, проблема свободи та відповідальності, смерті як найпотаємнішої суті людського існування, проблема часу як характеристики людського буття.
Завдання опанування курсом: допомога у вирішенні складних змістовно-життєвих питань, які так чи інакше постають перед кожною людиною, особливо в часи соціальних змін. Воно також повинно бути гартом у протистоянні деструктивним силам і смерті на користь життя.
У результатi вивчення курсу «Екзистенціальна філософія» здобувачі вищої освіти мають
з н а т и:
- сутнiсть екзистенціальних феноменів та їх роль в особистому і суспільному житті, у фiлософiї та культурi;
- змiст найбiльш важливих філософських першоджерел, що пов’язані з цими феноменами;
- в м i т и:
- працювати з лiтературою iз даної проблематики, визначати тексти вiдповiдної концептуальної спрямованостi;
- чiтко розрiзнювати есенціальне і екзистенціальне, орiєнтуватись у руслi основних питань, пов’язаних з цими феноменами;
- створювати сприятливi умови для розвитку своєї екзистенції i буття-з-iншими і, вiдповiдно, запобiгати небезпецi відчуження і нарцисизму;
- визначати та теоретично конституювати свою особистісно-екзистенційну ситуацію і можливості її трансценденції.
Тема 1. Екзистенціальна філософія.
Тема 2. Екзистенціалізм М. Гайдеггера. Екзистенціальна аналітика «ось-буття» (Dasein).
Тема 3. Екзистенціалізм М. Гайдеггера: «буття є час».
Тема 4. «Поворот» і феноменологія «мислення буття».
Тема 5. Екзистенціалізм Ж.-П. Сартра.
Тема 6. Екзистенціалізм К. Ясперса.
Тема 7. Екзистенціалізм А. Камю.
Тема 8. Екзистенціальна філософія України.
Тема 9. «Позитивний екзистенціалізм» Н. Аббаньяно і «оптимістичний екзистенціалізм» О.Ф. Больнова.
Тема 10. Екзистенціальна філософія другої половини ХХ-ХХІ ст.
.
Система оцінювання
90 – 100 Студент вільно володіє навчальним матеріалом, висловлює свої думки, робить аргументовані висновки, рецензує відповіді інших студентів, творчо виконує індивідуальні та колективні завдання; самостійно знаходить додаткову інформацію та використовує її для реалізації поставлених перед ним завдань; вільно використовує нові інформаційні технології для поповнення власних знань може аргументовано обрати раціональний спосіб виконання завдання й оцінити результати власної практичної діяльності; виконує завдання, не передбачені навчальною програмою; вільно використовує знання для розв’язання поставлених перед ним завдань.
75 – 89 Студент вільно володіє навчальним матеріалом, застосовує знання на практиці; узагальнює і систематизує навчальну інформацію, але допускає незначні огріхи у порівняннях, формулюванні висновків, застосуванні теоретичних знань на практиці за зразком самостійно виконує практичні завдання, передбачені програмою; має стійкі навички виконання завдання.
60 – 74 Студент володіє навчальним матеріалом поверхово, фрагментарно, на рівні запам’ятовування відтворює певну частину навчального матеріалу з елементами логічних зв’язків, знає основні поняття навчального матеріалу має елементарні, нестійкі навички виконання завдань.
35 – 59 Студент має фрагментарні знання (менше половини) при незначному загальному обсязі навчального матеріалу; відсутні сформовані уміння та навички; під час відповіді допущено суттєві помилки планує та виконує частину завдання за допомогою викладача.
0 – 34 Результати навчання практично відсутні.