UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Риторика

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра філософсько-історичних студій та масових комунікацій
Короткий опис навчальної дисципліни

Предметом вивчення навчальної дисципліни "Риторика" є знання про підготовку, творення й виголошення публічного виступу, основні способи переконання, ефективні форми мовленнєвого та паралінгвістичного впливу на аудиторію. "Риторика" покликана сформувати ораторську культуру, яка становить фундамент професіоналізму кадрів будь-якої галузі та має на меті виховання вмілого промовця й комунікатора, який би володів прийомами ораторського мистецтва і використовував їх. 

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Вивчення "Риторики" покликане активним формуванням ораторської культури суспільства та новими комунікативними умовами, оскільки суспільство, яке ставить на чільне місце духовно-інтелектуальний потенціал, сприяє реалізації риторичної особистості, котра є активним чинником організації демократичної держави.

Завдання  вивчення дисципліни "Риторика":

- всебічно проаналізувати основні види красномовства та їхні жанри;

- формувати навички й уміння підготовки ораторського виступу, вдосконалення структури виступу, логічних та емоційних засад;

- формувати усталені навички публічного виступу відповідно до цільової установки, комунікативних завдань та аудиторії.

Результати навчання

У результаті вивчення навчальної дисципліни "Риторика" здобувач вищої освіти повинен знати:

- основні види красномовства, провідні жанри та стилі;

- специфіку класичної та некласичної побудови публічного виступу;

- основні напрями та закони риторики;

- способи розгортання тези та методи аргументування;

- специфіку контактування з аудиторією;

- основні засоби прикрашання мовлення та інтриголінгвістики.

Перелік тем

Змістовий модуль 1. Ораторська  промова як продукт історичного розвитку. 

Сутність і  специфіка курсу "Риторика". Структура "Риторики". Особливості формування риторичного знання у різні періоди розвитку культури. Зв'язок риторики з іншими науками та навчальними дисциплінами. Ораторська промова: основні моменти публічного виступу. Загальні особливості ораторської промови. Стилістичні особливості промови. Різновиди полемічності в діяльності оратора. Засоби інтеграції тексту промови. Контактність ораторського виступу.

Види красномовства та сфери його використання. Специфіка розмежування видів красномовства та історія їх виникнення. Жанрові різновиди видів красномовства та їхня форма. Політичне красномовство та його специфіка. Академічне красномовство та його особливості. Судове (юридичне) красномовство та його види. Релігійне (церковно-богословське) красномовство та його особливості. Соціально-побутове красномовство та його жанри.

Закони риторики. Концептуальний закон. Формування концепції публічного виступу. Закон моделювання аудиторії. Системне вивчення аудиторії згідно з її основними ознаками. Стратегічний та тактичний закони. Побудова стратегії комунікативного впливу. Аргументація й активізація. Способи розгортання тези. Закон ефективної комунікації та налагодження контакту зі слухачами. Процес корегування виступу. Мовленнєвий закон: ясність слога, якість слога, краса слога. Системно-аналітичний закон та аналіз якості комунікативного впливу.

Змістовий модуль 2. Побудова промови.

Структура ораторсього виступу. Способи обрамлення основної частини. Різновиди вступу та заключної частини. Схема побудови виступу.

Методи аргументування у процесі формування виступу. Основні різновиди методів аргументування та їхні особливості.

Підготовка промови. Типи промов та їхні особливості. Тема, теза, цільова установка промови. Орієнтація на аудиторію. Рівні контактування зі слухачами. Схема оцінки аудиторії. Складові образу оратора. Пафос. Логос. Етос. Аналіз проблемної ситуації. Вирішення проблеми. Винахід і визначення теми. Мета висловлювання.

Прикрашання мови. Психогенні компоненти мови. Діада, тріада, квадрій, квадранал. Асоціативність, співвіднесення, уподібнення, аналогізація, порівняння. Основні фігури та тропи у комунікативному впливі.

Система оцінювання

Засоби діагностики успішності навчання.

Поточний контроль (тести, теоретичні питання, професійно-орієнтовані завдання) з дисципліни "Риторика" здійснюється у формі усного та письмового опитування, тестового контролю, виконання контрольних робіт з використанням модульно-рейтингової системи контролю оцінки знань, підсумковий контроль успішності (екзамен).

 

Форма контролю
екзамен