UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Психологія особистості

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра психології та соціального забезпечення
Короткий опис навчальної дисципліни

Предметом вивчення «Психологія особистості» є основні теорії в дослідженні феноменології особистості в зарубіжній та вітчизняній психології, механізми та закономірності формування емоційної та мотиваційної сфер особистості, її типологічні та індивідуальні психологічні особливості.   Дисципліна   поєднує   теоретичні   аспекти   таких   галузей   знань   як «Загальна   психологія»,   «Вступ   до   спеціальності»,   «Вікова   психологія» та «Соціальна психологія».

Цілі та задачі навчальної дисципліни
  • ознайомити студентів із психологічними теоріями особистості;
  • основними категоріями, закономірностями та механізмами становлення особистості;
  • розширити теоретичні уявлення про природу особистості та її структуру, типологічні та індивідуальні психологічні особливості;
  • сформувати навички аналізу особистості та рефлексивного самоаналізу з метою професійного та особистісного розвитку майбутніх фахівців.
Результати навчання

Інтегральна компетентність (ІК) 

Здатність аналізувати структуру особистості, визначати та характеризувати її типологічні та індивідуальні психологічні особливості.

 

Загальні компетентності (ЗК)

ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 

ЗК4. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. 

ЗК7. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. 

 

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності) (СК) 

СК6. Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах. 

СК8. Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію. 

СК12. Здатність до формування позитивного іміджу професії, її статусу в суспільстві.

 

Програмні результати навчання (ПР)

ПР9. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та  загальнолюдські цінності. 

ПР12. Демонструвати позитивне ставлення до власної професії та відповідати своєю поведінкою етичним принципам і стандартам роботи.

Перелік тем

Тема 1. Вступ до психології особистості

 

Предмет дослідження та завдання психології особистості. Історія вивчення особистості. Методи вивчення особистості. Місце психології особистості в системі наук. Категоріальний апарат психології особистості. Ключові підходи до вивчення особистості. Генетичні чинники розвитку особистості (Дж. Лівслі, К.  Джанг і Ф. Вернон). Біологічні аспекти розвитку особистості (М. Цукерман). Теоретичний аналіз феномену психіки. Методологічні проблеми психології особистості. 

Тема 2. Психоаналітичний підхід до вивчення особистості

 

Психоаналітична теорія З. Фройда. Топографічна модель психіки. Потяги та інстинкти, як рушійні сили активності особистості. Механізми психічного захисту. Психосексуальний розвиток особистості за З. Фройдом. Аналітична теорія К. Юнга. Структура особистості за К. Юнгом. Теоретичні погляди А. Адлера на особистість. Стиль життя та порядок народження у процесі становлення особистості. Соціокультурний підхід до вивчення особистості К. Хорні. Епігенетична теорія розвитку особистості Е. Еріксона. 

 

Тема 3. Диспозиційні та когнітивно-поведінкові теорії особистості

 

Теорія особистості Г. Олпорта. Типологія особистості І. Г. Айзенка. Теорія рис особистості Р. Кеттела. Типологічні психологічні особливості особистості. Погляди Ж. Піяже на розвиток особистості. Особистісні конструкти Дж. Келлі. Погляди К. Левіна на особистість. Соціально-когнітивна теорія А. Бандури. Теорія оперантного научіння Б. Ф. Скінера. Теорія соціального научіння Д. Роттера. Поняття про локус контролю. 

 

Тема 4. Гуманістичний підхід до вивчення особистості

 

Теорія особистості та потреб А. Маслоу. Гуманістичні психоаналітичні погляди Е. Фромма на особистість. Теоретичні засади вивчення особистості К. Роджерса. Місце особистості в логотерапії В. Франкла. Екзистенційний підхід до 

Роджерса. Місце особистості в логотерапії В. Франкла. Екзистенційний підхід до особистості Р. Мея. Структура особистості за Е. Берном. 


 

Змістовний модуль ІІ.  Структура особистості

 

Тема 5. Емоційно-вольова сфера особистості

 

Почуття та емоції в структурі особистості. Теоретичні підходи до вивчення емоцій (Ч. Дарвіна, В. Вундта, Джемса-Ланге, Кеннона-Барда, психоаналітична, І. Уейнбаума, фрустраційні, когнітивістські, К. Ізарда). Структура емоційної реакції. Види емоцій і почуттів. Роль емоцій у функціонуванні особистості. Емоційні властивості особистості. Емоційні типи особистості. Емпатія та самоконтроль в структурі особистості. Емоційна компетентність та технології її розвитку. Вольові характеристики особистості. 

 

Тема 6. Когнітивна сфера особистості

 

Інтелектуальні властивості особистості. Провідні репрезентативні системи. Стилі мислення. Поняття та особливості когнітивних стилів. Переконання та установки в структурі особистості. Когніції, когнітивні фільтри та помилки. Особливості інтерпретації реальності. Задатки та здібності в структурі особистості. Психологічні особливості розвитку здібностей. Креативність особистості. 

 

Тема 7. Ціннісно-мотиваційна та поведінкова сфери особистості

 

Поняття «цінності» та «мотиви». Структура ціннісно-мотиваційної сфери особистості. Класифікація потреб і цінностей. Функції мотивів. Теоретичні підходи до вивчення мотиваційної сфери особистості. Спрямованість особистості. Властивості мотиваційної сфери особистості. Духовна природа особистості. Поняття та структура діяльності особистості. Навички та звички особистості. Поведінкові стилі особистості. 

 

Тема 8. Індивідуальні характеристики особистості

 

Особистісний досвід. Характер особистості. Поняття акцентуацій особистості. Типи темпераменту. Методи вивчення темпераменту. Статеві та вікові індивідуальні властивості особистості. «Я-концепція» особистості. Етапи та чинники розвитку особистості. Саморозвиток особистості.

Система оцінювання

Основними критеріями, що характеризують рівень компетентності студента при оцінюванні результатів навчання з навчальної дисципліни, є:

  1. своєчасне та у повному обсязі виконання всіх навчальних завдань, що передбачені робочою програмою навчальної дисципліни;

  2. глибина і характер знань навчального матеріалу за змістом навчальної дисципліни, що міститься в основних та додаткових рекомендованих літературних джерелах;

  3. вміння самостійно аналізувати феномени, що вивчаються, у їх взаємозв’язку та розвитку;

  4. вміння застосовувати методи   психологічної   діагностики, психокорекції та психопрофілактики на практиці;

  5. здатність використовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач.Розподіл балів, що отримують студенти

Форма підсумкового контролю – іспит

 

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

Змістовий модуль № 1

 

        Змістовий модуль № 2

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

Т8

Іспит

 

9

7

7

7

5

5

5

5

50

100


 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

 

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

 

Оцінка за національною шкалою (пояснення)

90 – 100

А

відмінно (відмінне виконання лише з незначною

кількістю помилок)

80 – 89

В

дуже добре (вище середнього рівня з кількома

помилками)

70 – 79

С

добре (загалом правильне виконання з певною

кількістю суттєвих помилок)

60 – 69

D

задовільно (непогано, але зі значною кількістю

недоліків)

50 – 59

Е

достатньо (виконання задовольняє мінімальним критеріям)

26 – 49

F X

незадовільно (з можливістю повторного складання)

        0 – 24

 

F

неприйнятно (з обов'язковим повторним курсом)

Форма контролю
екзамен