Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Соціологія масових комунікацій
Актуальність вивчення масової комунікації в сучасному суспільстві визначається соціальним значенням періодичної преси, радіо, телебачення та Інтернету – основних засобів масової комунікації. Сьогодні соціальний досвід і знання людей складаються із двох основних складових. Перша припускає наявність безпосередніх соціальних контактів, друга формується за рахунок сприйняття подій і явищ, опосередкованих повідомленнями засобів масової комунікації
Соціологія масових комунікацій — галузь соціології, предметом якої є закономірності масових інформаційних явищ і процесів, діяльність соціальних інститутів, що виробляють та поширюють масову інформацію.
Предмет її досліджень — взаємодія комунікатора, аудиторії та визначення змісту, особливості сприйняття масової інформації, вивчення функціонування окремих засобів масової інформації тощо. Об’єкт — сукупність масових інформаційних і комунікаційних явищ у їх соціальному вимірі.
Появі соціології масових комунікацій сприяв розвиток соціально-політичних систем у XX ст., зокрема формування в першій його половині тоталітарних режимів в Європі з міцною та розгалуженою системою масової пропаганди. У цей час на передньому плані опиняються проблеми ефективності пропаганди і контрпропаганди, впливу масової комунікації на поведінку громадян.
- наукове обґрунтування соціологічного підходу до проблеми дослідження масової комунікації;
- засвоїти основні теоретичні знання та операційні характеристики, які стосуються понять „інформація”, „комунікація”, „масова комунікація”, а також складових цих понять, таких як „комунікатор”, „джерело комунікації”, „канал комунікації”, „повідомлення”, „аудиторія”, „комунікативні ефекти”, „соціальна ефективність” тощо;
- вивчення теоретичних та методологічних уявлень про масову комунікацію як соціальне явище, про окремі мас-медіа, що знайшли відображення в різноманітних українських та зарубіжних соціологічних концепціях;
- формування уявлення про основні дослідницькі стратегії та емпіричні методи вивчення масової комунікації та їх застосування при дослідженні масово-комунікаційних явищ;
- вивчення основних методів дослідження засобів масової комунікації у соціології, а саме: медіаметрії, контент-аналізу, дискурс-аналізу, візуального аналізу тощо;
- ознайомлення з ключовими поняттями медіапланування, де аудиторія розглядається як об'єкт впливу ЗМІ, дослідження шляхів підвищення ефективності комунікації;
- розвиток вмінь і навичок грамотного використання методичного й процедурного апарату соціології масової комунікації.
- вивчення основних уявлень про функціонування масової комунікації в суспільстві;
- вивчення місця соціологічних знань про засоби масової комунікації в процесі прийняття рішення у сфері діяльності по зв'язках з громадськістю;
- формування уявлення про соціологічний підхід до діяльності засобів масової комунікації, як системи, яка реально функціонує, у широкому соціальному контексті, включає історичні моделі організації в національних кордонах.
Теоретичне та практичне знання особливостей процесу комунікації та чинників, що впливають на її ефективність.
- Масова комунікація як соціальне явище та предмет соціологічного аналізу.
- Теоретичні підходи до вивчення масової комунікації.
- Засоби масової комунікації у соціологічній перспективі.
- Комунікатори та соціальне середовище.
- Дослідження змісту масової комунікації.
- Соціологічне вивчення аудиторії мас-медіа.
- Ефект та ефективність у масовій комунікації.
Підсумки
Підсумкове семестрове рейтингове оцінювання у балах за національною шкалою і шкалою ЕСТS.