UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Риторика (014)

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра філософсько-історичних студій та масових комунікацій
Короткий опис навчальної дисципліни

Риторика як дисципліна спрямована на навчання здобувачів вищої освіти мистецтва створювати, тексти певних жанрів, переважно в усній формі, сприяти практичному оволодінню навичками ораторського мистецтва, культурою вербального та невербального спілкування.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Метою навчального курсу є:

• загальний розвиток мисленнєвих, нормативних мовленнєвих умінь і комунікативних навичок;

• навчання форм ефективної переконуючої комунікації за нестандартних ситуацій життєвого і професійного спілкування;

• способи встановлення комунікативних стосунків і реалізації творчого потенціалу особистості у системі: "Думка – слово – вчинок";

• виховати свідоме ставлення до публічного мовлення, мислення, культури;

• довести, що риторика спроможна допомагати кожній людині виявляти оптимальні шляхи виходу з кризових станів буття.

Результати навчання

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти має:

знати:

• основні категорії, розділи і закони риторики;

• основні прийоми удосконалення майстерності мовлення як засобу удосконалення умінь, вирішення виробничих завдань;

• специфіку ділового спілкування, особливості комунікативно-мовленнєвих ситуацій, характерних для професійної діяльності;

• теорію техніки мовлення;

уміти:

• вибирати тему промови, аналізувати її, збирати і систематизувати матеріал із даної проблеми;

• аналізувати і вибирати професійно значимий мовленнєвий жанр, що відповідає конкретній ситуації та створювати максимально ефективну композицію промови;

• володіти полемічним мистецтвом (диспут, полеміка, дискусія);

• системно аналізувати весь комунікативний процес (рефлексія).

 

Перелік тем

Тема 1. Ораторське мистецтво та його роль у комунікативних процесах. Історичний розвиток риторики.

Тема 2. Закони винайдення ідей (інвенція)

Тема 3. Закони тезування(диспозиція)

Тема 4. Доречна мовна форма (елокуція) та прикрашання (елоквенція)

Тема 5. Види ораторства та сфери його використання.

Тема 6. Мовленнєвий етикет ведення бесіди, дискусії, діалогу. Аргументація в умовах ділового письмового спілкування.

Тема 7. Психологія доведення правоти. Види риторичних стратегем. Особливості й можливі перешкоди для вдалої комунікації.

Тема 8. Теорія аргументації. Риторичне конструювання реальності

Система оцінювання

90 – 100 Студент вільно володіє навчальним матеріалом, висловлює свої думки, робить аргументовані висновки, рецензує відповіді інших студентів, творчо виконує індивідуальні та колективні завдання; самостійно знаходить додаткову інформацію та використовує її для реалізації поставлених перед ним завдань; вільно використовує нові інформаційні технології для поповнення власних знань може аргументовано обрати раціональний спосіб виконання завдання й оцінити результати власної практичної діяльності; вільно використовує знання для розв’язання поставлених перед ним завдань.

75 – 89 Студент вільно володіє навчальним матеріалом, застосовує знання на практиці; узагальнює і систематизує навчальну інформацію, але допускає незначні огріхи у порівняннях, формулюванні висновків, застосуванні теоретичних знань на практиці за зразком самостійно виконує практичні завдання, передбачені програмою; має стійкі навички виконання завдання.

60 – 74 Студент володіє навчальним матеріалом поверхово, фрагментарно, на рівні запам’ятовування відтворює певну частину навчального матеріалу з елементами логічних зв’язків, знає основні поняття навчального матеріалу має елементарні, нестійкі навички виконання завдань.

35 – 59 Студент має фрагментарні знання (менше половини) при незначному загальному обсязі навчального матеріалу; відсутні сформовані уміння та навички; під час відповіді допущено суттєві помилки планує та виконує частину завдання за допомогою викладача.

0 – 34 Результати навчання практично відсутні.

Форма контролю
залік