UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Раціональне використання та відтворення природних ресурсів

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра екології та природоохоронних технологій
Короткий опис навчальної дисципліни

Курс орієнтований на комплексне вивчення природно-ресурсного потенціалу України, ознайомлення з управлінськими заходами щодо раціонального використання природних ресурсів різних типів, якісне та кількісне оцінювання абіотичних та біотичних ресурсів нашої держави, розробка заходів щодо збереження та відтворення ресурсів, створення оптимальних схем розвитку суспільства, детальне вивчення альтернативних технологій використання природних ресурсів, ознайомлення з світовим досвідом раціонального використання та відтворення природних ресурсів.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Мета дисципліни «Раціональне використання та відтворення природних ресурсів»: формування у аспірантів комплексу знань в галузі раціонального використання та збереження природних ресурсів, вивчення основних типів природних ресурсів та галузей їх використання, ознайомлення з альтернативними рішеннями щодо заміни ключових вичерпних ресурсів планети, опанування принципів створення систем раціонального використання природних ресурсів та їх відновлення.

Цілі дисципліни:

знати проблеми використання природних ресурсів Землі;

-  знати класифікацію природних ресурсів;

-  знати рівні техногенного навантаження по регіонах України;

-  знати корені енергетичної проблеми та підходи до її розв’язання;

-  знати загальні відомості про енергетичні ресурси і системи виробництва, розподілу та споживання енергії у різних галузях господарської діяльності;

-  знати основні положення Національної концепції ресурсозбереження та існуючих галузевих програм;

-  знати вітчизняний досвід і досягнення інших країн зі створення енергозберігаючих технологій у виробництві, сільському господарстві та побуті;

-           знати основні види природних та вторинних ресурсів України та сучасні напрями їх раціонального використання та збереження.

Результати навчання

Студенти повинні знати:

- теоретичні аспекти сучасного процесу використання природних ресурсів;

– наукові основи природокористування, закономірності та принципи раціонального природокористування;

– еколого-економічні проблеми раціонального використання природних ресурсів і стратегічні напрями їх вирішення;

– основні концепції природокористування, їх зміст, еволюцію;

- особливості використання і переробки різних видів природних ресурсів та вплив цих видів діяльності на довкілля.

уміти:

– критично оцінювати вплив людської діяльності на довкілля;

- демонструвати обізнаність щодо сучасних стратегій охорони навколишнього природного середовища, екологічного законодавства, нормативних документів з охорони навколишнього природного середовища;

– застосовувати головні концептуальні положення для вирішення проблем довкілля;

– оцінювати ступінь гармонійності взаємини між суспільством і природою;

– обґрунтовувати власну думку стосовно збереження довкілля на основі положень наукових концепцій.

- визначати доцільність, можливість та особливості використання різних видів природних ресурсів та оцінювати ймовірний вплив на компоненти природи;

- розробляти план заходів по надійному контролю техногенних факторів на довкілля, створювати системи захисту довкілля від шкідливих впливів.

Перелік тем

Тема 1. Природні ресурси, їх класифікація. Забезпеченість України природними ресурсами.

Тема 2. Енергетична проблема, причини її виникнення та шляхи розв’язання. Загальна характеристика паливно-енергетичного комплексу України.

Тема 3. Земельні ресурси України, їх характеристика.

Тема 4. Світові водні ресурси. Водні ресурси України та їх використання.

Тема 5. Кліматичні ресурси та фактори їх утворення. Кліматичні зони Землі.

Тема 6. Біологічні ресурси Землі. Біологічні ресурси Світового океану. Лісові ресурси.

Тема 7. Проблеми управління раціональним ресурсо-використанням в Україні та розвиток ринку ресурсозбереження в Україні.

Тема 8. Використання поновлюваних джерел енергії як основа ресурсозбереження.

Тема 9. Еколого-економічна ефективність ресурсозберігаючої діяльності.

Система оцінювання

Оцінювання досягнень здобувачів за дисципліною за кількісним критерієм здійснюється за 100-бальною шкалою та шкалою ЄКТС (A, B, C, D, E, FX, F). Бали розбиті за темами курсу наступним чином:

Тема 1. Природні ресурси, їх класифікація. Забезпеченість України природними ресурсами - 5б.

Тема 2. Енергетична проблема, причини її виникнення та шляхи розв’язання. Загальна характеристика паливно-енергетичного комплексу України – 5б.

Модульна контрольна робота № 1 – 5б

Тема 3. Земельні ресурси України, їх характеристика – 10б

Тема 4. Світові водні ресурси. Водні ресурси України та їх використання – 10б

Тема 5. Кліматичні ресурси та фактори їх утворення. Кліматичні зони Землі – 10б

Тема 6. Біологічні ресурси Землі. Біологічні ресурси Світового океану. Лісові ресурси – 10б

Модульна контрольна робота № 2 – 10б

Тема 7. Проблеми управління раціональним ресурсо-використанням в Україні та розвиток ринку ресурсозбереження в Україні – 10б

Тема 8. Використання поновлюваних джерел енергії як основа ресурсозбереження – 10б

Тема 9. Еколого-економічна ефективність ресурсозберігаючої діяльності – 10б

Модульна контрольна робота № 3 – 5б

Форма контролю
залік