UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Основи екологічної безпеки та управління ризиками

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра екології та природоохоронних технологій
Короткий опис навчальної дисципліни

Нераціональне використання природних ресурсів, зростаюче техногенне навантаження, значні антропогенні порушення, негативні екологічні наслідки Чорнобильської катастрофи, низький рівень екологічної свідомості та культури населення визначають пріоритетність забезпечення екологічної безпеки на всіх рівнях – від національного до локального. Забезпечення екологічної безпеки як вектор державної політики у сфері національної безпеки держави визначено Законом України «Про національну безпеку України» від 21.06.2018 р. №2469-VIII. В реаліях сьогодення запобігання виникненню та подолання екологічних загроз є важливою складовою державної політики.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни є формування у майбутніх фахівців вмінь зі створення безпечних умов проживання, виробництва та діяльності, усунення небезпек, як екологічного так і техногенного характеру; осягнення принципів гармонійного розвитку особистості, сталого розвитку суспільства; формування у майбутнього фахівця цілісної системи знань та вмінь, необхідних для прийняття обґрунтованих рішень у сфері екологічної та техногенної безпеки на рівні особистості, суспільства, підприємства, галузі, регіону, країни.

Результати навчання

У результаті вивчення дисципліни здобувачі повинні знати:

-           нормативно-правові основи та теоретичні засади екологічної безпеки;

-           чинники порушення токсикологічної, радіаційної та генетичної безпеки;

-           суть динамічної рівноваги в природному середовищі та її порушення;

-           умови безпечного функціонування природних та техногенних систем;

-           чинники негативного впливу на довкілля та людину;

-           характеристики, класифікацію і нормування шкідливих та небезпечних факторів;

-           захисні механізми природного середовища та чинники його стійкого функціонування;

-           принципи сучасної методології кількісної оцінки природних та техногенних небезпек, їх аналіз та керування ризиками;

-           закономірності сприйняття екологічного ризику окремими індивідуумами і соціальними групами.

Уміти:

-           аналізувати та оцінювати небезпечні ситуації;

-           визначати стратегію і принципи безпеки в умовах, де виникають джерела небезпеки, небезпечні і шкідливі фактори;

-           запобігати надзвичайним ситуаціям і організовувати усунення їх негативних наслідків;

-           ідентифікувати тип ситуації та оцінювати рівень небезпеки;

-           визначити економічний, соціальний, медико-біологічний збиток впливу забруднюючих речовин на навколишнє середовище.

Перелік тем

Тема 1. Теоретико-методологічні основи екологічної безпеки та її нормативно-правове забезпечення

Тема 2. Екологічна безпека як основа сталого розвитку держави

Тема 3. Ризик в екологічній безпеці

Тема 4. Екологічні проблеми атмосферного повітря

Тема 5. Екологічні проблеми природних вод України

Тема 6. Агроекологічна оцінка ґрунтів України

Тема 7. Ресурсно-екологічна безпека України

Тема 8. Техногенно-радіаційна небезпека в Україні

Тема 9. Еколого-техногенні проблеми промислових та побутових відходів

Тема 10. Екологічні наслідки російської агресії

Тема 11. Біосфера і стан здоров’я людини

Тема 12. Основні напрями державної політики щодо нейтралізації загроз екологічній безпеці України

Тема 13. Екологічна безпека поводження з радіоактивними відходами

Тема 14. Управління техногенно-екологічною безпекою

Тема 15. Оцінка екологічних ризиків погіршення стану навколишнього природного середовища України при збереженні існуючих тенденцій антропогенного навантаження

Тема 16. Сучасні методичні підходи до оцінки ризику для здоров’я населення

Система оцінювання

Контроль навчальної роботи студента і оцінювання успішності навчання здійснюються за модульно-рейтинговою системою і включає поточний та підсумковий контроль. На екзамен виносяться основні питання у формі КМР на типові та комплексні задачі, ситуації, завдання, що потребують творчої відповіді та уміння синтезувати отриманні знання і застосовувати їх під час розв’язання практичних задач. 40 балів за виконання практичних занять протягом вивчення дисципліни; 60 балів – результати написання КМР

Форма контролю
залік