Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Оцінка та збереження біорізноманіття
«Біологічне різноманіття» означає різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи, серед іншого, наземні, морські та інші водні екосистеми і екологічні комплекси, частиною яких вони є. Збереження біологічного різноманіття передбачає охорону водночас і окремих особин, їхніх груп у межах певної території, й екосистем у цілому разом з їхнім середовищем існування. Зменшення біологічного різноманіття є в значній мірі результатом діяльності людини.
Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є розкриття причин скорочення біологічного різноманіття на сучасному етапі розвитку біосфери; розгляд основних стратегій і конкретних заходів по його збереженню і відновленню; оволодіння методами аналізу і оцінки різноманіття на різних рівнях організації біологічних систем.
Метою і цілями є формування у здобувачів теоретичних знань і практичних навичок, які дозволять оцінювати сучасний стан збереження біорізноманіття в Україні та світі, провадити спостереження за біорізноманіттям, здатності оцінювати рівень негативного впливу природних та антропогенних факторів на стан біо- та ландшафтне різноманіття, обізнаності щодо новітніх принципів та методів збереження біорізноманіття, здатності застосовувати нові підходи до аналізу та прогнозування стану біоти на різних рівнях організації, з’ясовувати закономірності розвитку і функціонування екосистем з метою покращання екосистемних послуг, розвинути соціальних навичок (soft skills): бажання діяти соціально, відповідально та свідомо; уміння працювати в команді.
Здобувачі при вивченні дисципліни повинні знати: основні рівні організації живого на планеті; різноманіття на рівні популяцій, ценозів, екосистем та ландшафтів; методи вивчення, опису і оцінки біорізноманіття; сучасний стан і загрози біорізноманіттю; основні положення національної стратегії збереження біологічного різноманіття; вітчизняну і міжнародну нормативно-правову базу збереження біорізноманіття.
Здобувачі також повинні вміти: оцінити стан та динаміку біорізноманіття на різних рівнях організації біосфери; прогнозувати зміни різноманіття під впливом природних і
антропогенних факторів; володіти методами аналізу, оцінки і моніторинга біорізноманіття; володіти методами пошуку і обміну інформацією у глобальних і локальних комп’ютерних мережах; виділяти масові, звичайні, рідкісні і дуже рідкісні види; пояснити зональні особливості біорізноманіття.
Тема 1. Вступ до вивчення дисципліни. Біорізноманіття та
його значення.
Тема 2. Біорізноманіття як біологічна категорія
Тема 3. Біорізноманіття планети і стан його вивченості.
Тема 4. Біорізноманіття і стійкість екосистем
Тема 5. Природні причини змін біорізноманіття
Тема 6. Природно-катастрофічні причини зникнення видів
Тема 7. Антропічні причини зникнення видів. Знищення і фрагментація місць існування
Тема 8. Антропічні причини зникнення видів. Надмірне добування, біологічні інвазії і знищення видів
Тема 10. Взаємодія людини з довкіллям, історичні етапи природокористування
Тема 11. Вплив рільництва на зміни біорізноманіття
Тема 12. Вплив скотарства і тваринництва на зміни біорізноманіття
Тема 13. Методи оцінки біорізноманіття
Тема 14. Огляд сучасних напрямів досліджень в галузі аналізу, оцінки та збереження біологічного різноманіття
Тема 15. Основні документи міжнародного права в галузі
збереження біорізноманіття
Тема 16. Автоматизація обчислення кількісних показників біорізноманіття
Тема 17. Картографування кількісних показників біорізноманіття
Тема 18. Історія формування екосистемних послуг у світі. Зміна розуміння людьми цінностей збереження природи. Ситуація в Україні щодо екосистемних послуг
Усього 100 балів:
Систематичність відвідування (лекцій та практичних заняття) – 5 балів
Контрольна модульна робота № 1 – 15 балів (теми 1-4)
Контрольна модульна робота № 2 – 15 балів (теми 5-12)
Контрольна модульна робота № 3 – 15 балів (теми 13-18)
Підсумкова контрольна робота – 20 балів
Індивідуальні завдання – 30 балів