UA / EN
Освіта

Каталог вибіркових навчальних дисциплін


Оцінка та збереження біорізноманіття

Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Кафедра екології та природоохоронних технологій
Короткий опис навчальної дисципліни

«Біологічне різноманіття» означає різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи, серед іншого, наземні, морські та інші водні екосистеми і екологічні комплекси, частиною яких вони є. Збереження біологічного різноманіття передбачає охорону водночас і окремих особин, їхніх груп у межах певної території, й екосистем у цілому разом з їхнім середовищем існування. Зменшення біологічного різноманіття є в значній мірі результатом діяльності людини.

Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є розкриття причин скорочення біологічного різноманіття на сучасному етапі розвитку біосфери; розгляд основних стратегій і конкретних заходів по його збереженню і відновленню; оволодіння методами аналізу і оцінки різноманіття на різних рівнях організації біологічних систем.

Цілі та задачі навчальної дисципліни

Метою і цілями є формування у здобувачів теоретичних знань і практичних навичок, які дозволять оцінювати сучасний стан збереження біорізноманіття в Україні та світі, провадити спостереження за біорізноманіттям, здатності оцінювати рівень негативного впливу природних та антропогенних факторів на стан біо- та ландшафтне різноманіття, обізнаності щодо новітніх принципів та методів збереження біорізноманіття, здатності застосовувати нові підходи до аналізу та прогнозування стану біоти на різних рівнях організації, з’ясовувати закономірності розвитку і функціонування екосистем з метою покращання екосистемних послуг, розвинути соціальних навичок (soft skills): бажання діяти соціально, відповідально та свідомо; уміння працювати в команді.

Результати навчання

Здобувачі при вивченні дисципліни повинні знати: основні рівні організації живого на планеті; різноманіття на рівні популяцій, ценозів, екосистем та ландшафтів; методи вивчення, опису і оцінки біорізноманіття; сучасний стан і загрози біорізноманіттю; основні положення національної стратегії збереження біологічного різноманіття; вітчизняну і міжнародну нормативно-правову базу збереження біорізноманіття.

Здобувачі також повинні вміти:  оцінити стан та динаміку біорізноманіття на різних рівнях організації біосфери; прогнозувати зміни різноманіття під впливом природних і

антропогенних факторів; володіти методами аналізу, оцінки і моніторинга біорізноманіття; володіти методами пошуку і обміну інформацією у глобальних і локальних комп’ютерних мережах;  виділяти масові, звичайні, рідкісні і дуже рідкісні види; пояснити зональні особливості біорізноманіття.

Перелік тем

Тема 1. Вступ до вивчення дисципліни. Біорізноманіття та

його значення.

Тема 2. Біорізноманіття як біологічна категорія

Тема 3. Біорізноманіття планети і стан його вивченості.

Тема 4. Біорізноманіття і стійкість екосистем

Тема 5. Природні причини змін біорізноманіття

Тема 6. Природно-катастрофічні причини зникнення видів

Тема 7. Антропічні причини зникнення видів. Знищення і фрагментація місць існування

Тема 8. Антропічні причини зникнення видів. Надмірне добування, біологічні інвазії і знищення видів

Тема 10. Взаємодія людини з довкіллям, історичні етапи природокористування

Тема 11. Вплив рільництва на зміни біорізноманіття

Тема 12. Вплив скотарства і тваринництва на зміни біорізноманіття

Тема 13. Методи оцінки біорізноманіття

Тема 14. Огляд сучасних напрямів досліджень в галузі аналізу, оцінки та збереження біологічного різноманіття

Тема 15. Основні документи міжнародного права в галузі

збереження біорізноманіття

Тема 16. Автоматизація обчислення кількісних показників біорізноманіття

Тема 17. Картографування кількісних показників біорізноманіття

Тема 18. Історія формування екосистемних послуг у світі. Зміна розуміння людьми цінностей збереження природи. Ситуація в Україні щодо екосистемних послуг

Система оцінювання

Усього 100 балів:

Систематичність відвідування (лекцій та практичних заняття) – 5 балів

Контрольна модульна робота № 1 – 15 балів (теми 1-4)

Контрольна модульна робота № 2 – 15 балів (теми  5-12)

Контрольна модульна робота № 3 – 15 балів (теми 13-18)

Підсумкова контрольна робота – 20 балів

Індивідуальні завдання – 30 балів

Форма контролю
залік