Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Рекультивація та фітомеліорація порушених земель
Вивчаються комплекси гірничо-технічних, інженерно-гідрологічних та еколого-біологічних заходів зі штучного відтворення ґрунтового та рослинного покривів, родючості, водно-фізичних та інших властивостей ґрунту на територіях з деградованим ландшафтом, забруднених токсичними речовинами, техногенним рельєфом, зміненими гідрогеологічними умовами, порушених гірничо-видобувною, хіміко-технологічною та іншою діяльністю людини.
Мета дисципліни «Рекультивація та фітомеліорація порушених земель»: формування у здобувачів вищої освіти знань, вмінь і практичних навичок з вибору сучасних методів рекультивації земель, пошуку нових природоохоронних технологій, систем технологічних і технічних заходів зі штучного відтворення ґрунтового покриву, підвищення родючості, водно-фізичних та інших властивостей ґрунту на порушених територіях; набуття умінь і навичок, готовності до вирішення завдань практичного характеру, спрямованих на ефективне та раціональне використання земельних ресурсів і екологічний захист довкілля.
Цілі дисципліни: засвоєння здобувачами вищої освіти знань, вмінь і практичних навичок з вибору сучасних методів і технологій рекультивації та фітомеліорації земель для обґрунтування комплексу заходів від техногенних і антропогенних навантажень, спрямованих на ефективне та раціональне використання земельних ресурсів і екологічний захист довкілля.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- знати основні фактори, види і ступінь порушення фітоценотичної структури та класифікацію
природно-техногенних ландшафтів;
- оволодіти основними методами, способами та напрямами проведення рекультиваційних робіт в залежності від впливу промислового виробництва;
- провести планування території від виду порушень та форм рельєфу;
- дати оцінку придатності порушених земель для лісової, рекреаційної чи сільськогосподарської рекультивації;
- вміти розробити заходи з рекультивації порушених територій та відновлення і формування фітоценозів;
- розуміти фітомеліоративне значення лісових насаджень та сільськогосподарських культур для поліпшення навколишнього природного середовища та запобігання процесам ерозії ґрунту;
- розробляти заходи з меліорації природних та антропогенних ландшафтів.
Тема 1. Вступ. Теоретичні основи рекультивації земель.
Тема 2. Порушені землі як об’єкт рекультивації.
Тема 3. Етапи та напрями рекультивації. Підготовчий етап рекультивації.
Тема 4. Гірничотехнічний етап рекультивації.
Тема 5. Біологічний етап рекультивації.
Тема 6. Сільськогосподарська рекультивація.
Тема 7. Фітомеліорація порушених земель.
Тема 8. Лісогосподарський напрям рекультивації.
Тема 9. Рекреаційний та водогосподарський напрями рекультивації.
Тема 10. Санітарно-гігієнічна та будівельна рекультивації.
Оцінювання досягнень здобувачів за дисципліною за кількісним критерієм здійснюється за 100-бальною шкалою та шкалою ЄКТС (A, B, C, D, E, FX, F). Бали розбиті за темами курсу наступним чином:
Тема 1. Вступ. Теоретичні основи рекультивації земель. – 5 б.
Тема 2. Порушені землі як об’єкт рекультивації. - 5 б.
Тема 3. Етапи та напрями рекультивації. Підготовчий етап рекультивації. – 5 б.
Тема 4. Гірничотехнічний етап рекультивації. – 5 б
Тема 5. Біологічний етап рекультивації. – 5 б.
Тема 6. Сільськогосподарська рекультивація. – 5 б.
Тема 7. Фітомеліорація порушених земель. – 5 б.
Тема 8. Лісогосподарський напрям рекультивації. – 5 б.
Тема 9. Рекреаційний та водогосподарський напрями рекультивації. – 5 б.
Тема 10. Санітарно-гігієнічна та будівельна рекультивації. – 5 б.
Тема 11. Сільськогосподарська фітомеліорація. – 5 б.
Тема 12. Інженерно-захисна фіто меліорація. – 5 б.
Тема 13. Санітарно-гігієнічна фіто меліорація– 5 б.
Тема 14. Архітектурно-планувальна фіто меліорація – 5 б.
Тема 15. Естетична та рекреаційна фітомеліорації. – 5 б.
Тема 16. Санітарно-гігієнічна фітомеліорація. – 5 б.
Модульна контрольна робота – 20 б.