Каталог вибіркових навчальних дисциплін
Маркетингова географія
Кафедра, яка викладає навчальну дисципліну:
Викладач
Короткий опис навчальної дисципліни
Сучасне суспільство породжує новітні та сприяє ствердженню традиційних форм господарювання. Інтернаціональний характер більшості з них доводить життєвість та перспективність глобалізаційно-інтеграційних процесів в системі світового господарювання. Система маркетингу в цьому аспекті має сталий економічний базис, ґрунтується на низці економічних законів і закономірностей, які мають суто географічний прояв та є невід'ємною складовою господарського комплексу будь-якого рівня (глобального, державного, регіонального). Маркетингові аспекти ретранслюються у світовому господарстві через одну з форм системи міжнародних відносин – торгівельні відносини, і як складова в структурі галузей невиробничої сфери.
Предмет курсу становлять територіальні аспекти маркетингової діяльності, зокрема знання про відмінності функціонування регіональних ринків, стан попиту і пропозиції на них, світові ціни на окремі товари і послуги та територіальні відмінності у них.
Цілі та задачі навчальної дисципліни
Метою курсу є здійснення суспільно-географічного аналізу традиційних та новітніх форм міжнародних торговельних відносин і світового ринку товарів і послуг, з'ясування причин їх формування, урізноманітнення та диверсифікації з урахуванням дії низки чинників.
Відповідно до мети завдання курсу:
- з'ясування закономірностей появи та розвитку теорії маркетингової географії;
- дослідження сучасного стану світового ринку товарів та послуг у взаємодії з іншими системами світового господарства на різних ієрархічних рівнях (ринок національний, регіональний, глобальний);
- вивчення закономірностей та тенденцій у формуванні виробничо-споживчого комплексу на прикладі окремих галузей та сфер господарства;
- ознайомлення з прогнозами подальшого розвитку маркетингово-географічної системи на глобальному, регіональному та національно-державному рівнях під впливом суспільно-географічних чинників та ринкової кон'юнктури;
- формуванні знань щодо географічної спрямованості світової торгівлі товарами і послугами та вивчення місця України в цих процесах.
Результати навчання
В результаті вивчення дисципліни студент знатиме:
новітні глобалізаційно-інтеграційні тенденції у світовому господарстві, що впливають на формування світових ринків товарів та послуг;
еволюцію розвитку та сучасну інституціональну структури світових товарних ринків та ринків послуг;
особливостей функціонально-галузевої та територіальної структури світового ринку;
особливості участі України у розвитку світового ринку.
вмітиме:
здійснювати суспільно-географічний аналіз новітніх тенденцій у світовому господарстві, що визначають розвиток світових ринків товарів та послуг;
аналізувати товарно-галузеву, соціально-економічну та регіональну структури світових товарних ринків та ринку послуг;
прогнозувати співвідношення попиту та пропозиції на ринку товарів та послуг;
визначати лідерів та аутсайдерів з-поміж держав-виробників та провідних експортерів товарів та послуг;
визначати кон'юнктуру цін та її динаміку на прикладі окремих товарних ринків та ринку послуг;
складати програму та проводити маркетингові дослідження ринку товарів (послуг) на рівні регіону, країни, світу.
Перелік тем
1. Предмет, метод і завдання курсу «Маркетингова географія».
2. Соціально-економічні основи та сучасні концепції маркетингу.
3. Загальна характеристика світового ринку. Міжнародний поділ праці та його роль у формуванні експортних товарних ресурсів.
4. Міжнародне регулювання світових ринків. Лібералізація і протекціонізм у зовнішній торгівлі. Світова організація торгівлі.
5. Світові товарні ринки.
6. Світовий ринок мінерально-сировинних товарів.
7. Світовий ринок паливно-енергетичних товарів.
8. Світовий ринок машин, хімічних та лісових товарів.
9. Світовий товарів народного споживання.
10. Світовий ринок послуг.
11. Регіональні ринки товарів і послуг Європи і Північної Америки.
12. Регіональні ринки товарів і послуг Латинської Америки, Азії, Африки, Австралії та Океанії.
13. Регіональні ринки товарів і послуг країн СНД.
14. Проблеми інтегрування України до світового ринку.
Система оцінювання
Курсом передбачено 8 лекцій та 8 практичних занять.
Успішність студентів оцінюється за 100 бальною шкалою.
Поточний контроль реалізується у формі усного опитування, захисту виконаних практичних робіт, виступів на практичних заняттях, експрес-контролю знань під час лекцій, перевірки результатів виконання різноманітних індивідуальних навчально-дослідних завдань (рефератів, есе), контролю засвоєння навчального матеріалу, запланованого на самостійне опрацювання студентом тощо. Результати поточного контролю оцінюються в межах від 0 до 5 балів у залежності від якості виконаного завдання. Максимальна сума балів, яку студенти можуть отримати за описані види робіт, в сукупності становить 60 балів.
У курсі передбачено два модульних контролі знань у формі комп’ютерної тестової програми. Результати кожного модульного контролю оцінюються в межах від 0 до 20 балів.
Студентам пропонується широкий вибір індивідуальних завдань, які вони матимуть змогу виконати під керівництвом лектора при бажанні отримати кращі результати з навчального курсу.
Форма контролю
залік